- Door de tweede lockdown geven consumenten minder uit dan normaal in de week voor kerst. Vergeleken met vorig jaar gaat het om een daling van 25 procent.
- Winnaars van de eerst lockdown, zoals elektronica en huisinrichting, scoren nu minder goed. Dit zijn veelal eenmalige uitgaven geweest.
- De bestedingscategorie die in de afgelopen week ongeveer als enige terrein won, is online boodschappen. Die categorie laat ook een flinke stijging zien ten opzichte van de eerste lockdown.
In de week voor kerst geven we door de lockdown 25 procent minder uit dan normaal. Vooral aan zaken als entertainment en reizen wordt natuurlijk minder uitgegeven, maar ook bestedingen aan kleding en juwelen lopen terug, meldt het Economisch Bureau van ABN AMRO.
Verder worden er minder eenmalige bestedingen gedaan dan tijdens de eerste lockdown. Daarbij valt te denken aan zaken als elektronica of spullen voor woninginrichting zoals meubels, gordijnen en vloeren.
Die werden tijdens de eerste lockdown nog aangeschaft om de thuiswerkplek in te richten en bij gebrek aan vakantie zijn mensen toen gaan klussen.
Nu de thuiswerkplek op orde is en er weinig kluswerk meer ligt, zijn deze uitgaven tijdens de tweede lockdown ook minder geworden.
Bestedingen aan online boodschappen flink toegenomen
Veel bedrijven hebben zich de afgelopen maanden aangepast door meer aandacht aan webwinkelen te besteden, zodat ze nu alsnog beschikbaar zijn voor klanten.
De bestedingscategorie die in de afgelopen week ongeveer als enige terrein won, is dan ook online boodschappen. Die categorie laat ook een flinke stijging zien ten opzichte van de eerste lockdown.
De gevolgen van de lockdown zijn te zien als naar de periode voor de lockdown wordt gekeken. In de eerste week van de lockdown, die vorige week dinsdag begon, lagen de bestedingen 6,5 procent hoger dan de week voor de lockdown. In 2019 was het verschil in dezelfde twee weken 29,5 procent.
Dat de lockdown werkt, maakt ABN AMRO op aan de bestedingen aan vervoer. Die zijn sinds april niet zo laag geweest, al komen ze niet helemaal tot het niveau van de eerste lockdown.
Als gevolg van de lockdown rekenen de economen van ABN AMRO op een krimp van de economie met 2,7 procent in het vierde kwartaal ten opzichte van de drie maanden ervoor. Behalve de lockdown speelt daarbij mogelijk de angst om besmet te raken een rol.
Daarnaast drukte het feit dat veel mensen ziek waren in de periode mogelijk de consumptie. Verder is de werkloosheid gestegen ten opzichte van begin dit jaar waardoor die mensen ook minder te besteden hebben.
Groei derde kwartaal sterker dan gdacht
Ondertussen stelde het Centraal Bureau voor de Statistiek de cijfers over het derde kwartaal van dit jaar wel naar boven bij. Volgens een tweede raming van het statistiekbureau bedroeg de economische groei 7,8 procent op kwartaalbasis, terwijl eerder een plus van 7,7 procent werd gemeld.
Daarmee veerde de economie flink op van de historische krimp met 8,5 procent in het tweede kwartaal, toen de economische bedrijvigheid hard werd geraakt door de lockdowns tegen het coronavirus.
Toch is de Nederlandse economie nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019 is de economie in de eerste drie kwartalen van 2020 per saldo met 2,9 procent gekrompen. En in vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar kromp de economie met 2,5 procent.
Lees ook:
- Herstel van de arbeidsmarkt zet niet door: harde klappen voor horeca en toerisme
- Net als in oktober daalde de werkloosheid in november
- ‘Zuinigere’ Nederlander geeft een tientje meer uit in de aanloop naar kerst – consumenten zijn ietsje minder somber
- Webwinkels krijgen het nóg drukker tijdens de lockdown – Bol.com stopt uit voorzorg met adverteren