Voor het zesde jaar op rij is luchthaven Changi in Singapore het beste vliegveld ter wereld. Dat zegt Skytrax, een recensent van klantenservices die sinds 1999 vliegvelden beoordeelt.
Deze hoge ranking is gebaseerd op 13,73 miljoen vragenlijsten die klanten in de loop van het jaar hebben ingevuld. Meer dan 500 luchthavens werden gerangschrikt door Skytrax.
Ik reis de wereld rond als internationale correspondent van Business Insider en ik bleef me afvragen: wat betekent de “beste luchthaven ter wereld” nu precies voor de gemiddelde reiziger?
In het geval van Changi zijn er een heleboel flitsende voorzieningen. Een gratis bioscoop, een vlindertuin, zwembad op het dak en 24-uurs-spa’s zijn er slechts een paar. Toch wist ik niet wat ik moest verwachten. Over het algemeen zijn luchthavens helse, frustrerende plekken. Op z’n best is het draaglijk te noemen.
Maar tijdens mijn drie trips naar Changi Airport ondervond ik dat de luchthaven zijn beloftes nakomt. De voorzieningen verbijsteren je, als je tijd hebt om ervan te genieten (ik ben altijd te laat, dus ik heb dat amper gedaan). Maar het is de netheid, efficiëntie en klantgerichte aanpak van de luchthaven die haar onderscheidt van bijna elk ander luchthaven waar ik ben geweest.
In Terminal 4 van Changi, die afgelopen oktober open ging, duurde het 15 minuten om van mijn taxi-drop-off naar de boardinggate te gaan. Voor iemand die het gewend is om op John F. Kennedy Airport in New York door de eindeloze veiligheidsrichtlijnen te verdwalen, was Changi een openbaring.
Hier een impressie:
Changi in Singapore is een van de drukste luchthavens ter wereld, met maar liefst 62,2 miljoen passagiers afgelopen jaar. Het is een belangrijk knooppunt voor vluchten door Azië. Ik heb onlangs drie keer vanaf Changi gevlogen. Ik hoorde dat het de nummer 1 luchthaven ter wereld was, maar ik wist niet zeker wat ik kon verwachten.
Bron: Changi Airport
Het vliegveld heeft bizar veel opvallende voorzieningen. Te beginnen met een gratis bioscoop in Terminals 2 en 3, waar nieuwe films worden afgespeeld. Toen ik er was werden Justice League, The Post en Despicable Me 3 gedraaid.
Terminal 1 heeft een zwembad op het dak waar reizigers toegang toe kunnen krijgen voor 17 SGD (omgerekend 11 euro). Het heeft ook een jacuzzi, douches en een bar.
Terminal 3 heeft een 60's-thema foodcourt dat Singepores wereldberoemde hawkerkraampjes nabootst, waar straatverkopers lokale specialiteiten voor goedkope prijzen verhandelen.
Er zijn een hoop tuinen en natuurattracties op alle terminals. Singapore noemt zichzelf "de stad in een tuin" vanwege de vele parken, tuinen en het vele groen overal. De groene vingers van Singapore strijken uit tot het vliegveld met de zonnebloemtuin op Terminal 2 ...
... de koivijver bij Terminal 2 ...
... en de vlindertuin bij Terminal 3, waar reizigers hun overstap kunnen doorstaan door meer dan 1000 exotische vlinders te spotten.
Bron: Changi Airport
Maar eerlijk gezegd heb ik deze voorzieningen niet meegemaakt. Al mijn vluchten verliepen via Terminal 4, de nieuwste terminal van de luchthaven. Die werd afgelopen oktober geopend en biedt momenteel onderdak aan vluchten van Vietnam Airlines, Cathay Pacific, Cebu Pacific Air, Korean Air, Spring Airlines en AirAsia. De terminal is ontworpen om 16 miljoen passagiers per jaar te verwerken.
Het concept achter Terminal 4 is, volgens communicatiedirecteur Dennis Yim, om de beste elementen uit de andere terminals van de luchthaven te nemen en te proberen een zo naadloos mogelijke ervaring te maken. Het kostte 737,5 miljoen dollar om het te bouwen en zit boordevol geavanceerde technologie om een "contactloze" ervaring te creëren.
Bron: AEC News Today, QZ
Toen ik binnenliep, merkte ik als eerste hoe hoog de plafonds waren en hoe open de incheckzone voelde. Alle incheckbalies komen slechts tot ongeveer borsthoogte. Dat betekent dat je van het ene uiteinde van de terminal naar de andere kant kunt kijken.
Terminal 4 stuurt het FAST-systeem (Fast and Seamsless Travel) van Changi Airport aan. Het idee erachter is dat een reiziger van check-in naar het vliegtuig zou moeten kunnen gaan, zonder daarbij in aanraking te komen met een mens. Als diegene dat zou willen natuurlijk.
Er zijn automatische zuilen voor het inchecken en printen van bagagelabels en instapkaarten. Er waren er zo veel dat ik zelfs voor een drukke vlucht naar Seoul 's ochtends niet meer dan een paar minuten hoefde te wachten om te kunnen inchecken. Het helpt dat de check-in-app erg intuïtief en snel is.
Daarna ging ik naar de automatische bagageafgifte. Het heeft een soortgelijk systeem dat je vraagt om jouw paspoort en instapkaart te scannen. Hij weegt je tas ter plekke en scant het bagagelabel. Het enige nadeel is dat het onmogelijk is om een robot zielig aan te kijken als je 0,1 kilogram bagage te veel hebt. Ik moest uit de rij stappen om opnieuw in te pakken. Het apparaat gaat alleen open om je tas mee te nemen als alles in orde is.
De luchthaven heeft enorm veel winkels en restaurants aan de landzijde. Omdat de luchthaven zo toegankelijk is – slechts 20 minuten met de auto van het centrum – komen veel Singaporezen gewoon om te winkelen en te eten, vooral tijdens de vakantie. Een voordeel is dat de winkels van de luchthaven geen belasting heffen.
De in Singapore gevestigde Straits Times noemde Terminal 4 "een groot experiment hoe je een luchthaven kunt runnen met bijna geen personeel". Naast alle geautomatiseerde zuilen zijn er geautomatiseerde schoonmaakrobots. Terminal 4 verbruikt 20 procent minder mankracht dan conventionele terminals.
Bron: AEC News Today
Zelfs de paspoortcontrole is gestroomlijnd. Singaporese burgers, permanente bewoners en bezoekers die hun vingerafdrukken al hebben geregistreerd bij de Immigration and Checkpoints Authority (d.w.z. iedereen die op enig moment in de stadstaat verblijft) kunnen gebruikmaken van de automatische controlezuilen. Die scannen je gezicht en vingerafdrukken om je identiteit te verifiëren. De gegevens van de bezoekers worden gewist na vertrek, volgens Yim.
De veiligheidsscreening was voor mij het meest indrukwekkende onderdeel. Ik ben gewend aan het moeten wachten in oneindige rijen, terwijl iedereen zijn riem, schoenen, sleutels, laptops en camera's verwijdert. Het is vermoeiend. Maar Terminal 4 maakt gebruik van een nieuw CT-scannersysteem dat het verwijderen van elektronica overbodig maakt. Het maakt het proces veel sneller.
Het voelt alsof er aan alles is gedacht. De scanners gaan open op twee transportbanden – de ene als je tas is opgeruimd, de andere als er meer screening nodig is. Dat helpt om alles in beweging te houden. En er is een handig systeem voor plastic bakken dat ze automatisch terugstuurt, zodat werknemers ze niet steeds terug naar reizigers hoeven te brengen.
Er is zelfs een klein bakje met snoepjes waaruit je kunt pakken zodra je voorbij de security bent. Het is dit soort kleine dingetjes dat Changi speciaal maakt. "We zijn een klein land dat zich met de wereld moet verbinden. Het kwam neer op het feit dat we willen dat mensen blij zijn om hier te komen", zei de CEO van Changi, Lee Seow Hiang, op de Brainstorm Design conferentie eerder dit jaar.
Als je iets koopt bij de online winkel van Changi, kun je ervoor kiezen om het te laten verschepen naar de iShop-kiosk, waar je het kunt oppikken als je voorbij de security bent.
Het enige aspect van het ontwerp van de terminal wat mij niet beviel, was het belastingvrije gedeelte waar je doorheen moet lopen om bij de gates te komen. Ik vind het niet prettig om door winkels te moeten lopen als ik niet in de stemming ben.
Dat gezegd hebbende, het belastingvrije gedeelte heeft een cocktailbar waar een barman cocktails maakt van allerlei verschillende soorten alcohol en waar je zelf alles kunt leren over het maken van een cocktail. Proost!
Als je meer van cosmetische producten en parfum houdt, heeft de belastingvrije zone een winkel met een breed assortiment. Vooral Koreaanse en Japanse huidproducten zijn erg populair.
De winkel maakt het makkelijk voor je dankzij een centraal betaalpunt voor alle verschillende tax-freewinkels.
Zoals de meeste hedendaagse vliegvelden, ziet Terminal 4 eruit als een enorm winkelcentrum waar toevallig vliegtuigen aan verbonden zitten. Maar Terminal 4 voelt open en goed georganiseerd. De meeste terminals, zelfs de nieuwere, voelen aan als gigantische gangen die je naar jouw gate toe drukken.
De sfeer bij Terminal 4 is relaxed. Het voelt als een plek waar je rustig kunt rondneuzen of even stopt om een koffie te drinken. Ik had niet verwacht dat ik muur-tot-muur-vloerbedekking leuk zou vinden, maar het doet het vliegveld knusser aanvoelen. En stiller.
Er is ook een aantal luxueuze winkels zoals Swarovski en Kate Spade, maar het voelt niet alsof het exclusief voor rijke mensen is gemaakt. Er is een Uniqlo in de terminal en er is een E-Gadget-winkel, waar je drones kunt testvliegen in een kooi.
Mijn favoriete winkel was de TWG Tea Boutique. De wanden zijn bekleed met allerlei verschillende soorten thee die TWG in gouden verpakkingen verkoopt. Spiegels op de aangrenzende muren creëren de illusie dat de rijen voor altijd doorgaan. Het voelt alsof je in een winkel zit die zo in een Harry Potter-film kan zitten.
Lee zegt dat de sleutel tot het succes van de luchthaven is dat "wij om je geven". Het klink als uitgemolken managementtaal, maar als je door de terminal loopt en je ziet het enorme aantal (vaak creatieve) zitplaatsen, de elektrische stekkers en gratis wifi, dan begrijp je wel waarom.
Elke terminal op de luchthaven heeft openbare kunst.
Dit beeld, genaamd Petal Clouds, heeft zes "wolken" die zachtjes bewegen en van positie veranderen na verloop van tijd. Het is gebaseerd op een "klassieke sonatevorm" om een "samenspel tussen vorm, licht en muziek te creëren". Het is erg ontspannend om naar te kijken.
Source: Art+Com Studios
Deze planten- en beeldentuin ligt in het midden van de winkels. Het uitbarsten van planten en bloemen verandert de sfeer van de ruimte.
Bij elk bezoek aan het vliegveld waren de badkamers brandschoon. Het toont een duidelijke aandacht voor detail. Ik ben op veel vliegvelden geweest waar de toiletten eruitzagen alsof ze langs een snelweg bij een tankstation stonden. Nee dank u.
Changi gebruikt een feedbacksysteem met een touchpanel direct buiten de toiletten waar reizigers hun tevredenheid kunnen uiten over de netheid en staat van de faciliteiten. De resultaten worden naar de smartphone van de dienstdoende supervisor gestuurd, zodat hij of zij problemen snel kan oplossen. De feedbacksystemen bevinden zich ook bij de security en paspoortcontroles.
Buiten de toiletten bevindt zich een zuil waar je koud of warm water kunt bijvullen. Een leuk extraatje voor reizigers die thee of oploskoffie willen maken.
Het middelpunt van de terminal is deze gevel met klassieke Singaporese en Peranakan-Chinese architectuur. De winkels onder de gevel zijn meestal klassieke Singaporese ketens zoals Old Chang Kee. De twee centrale gevels zijn ledschermen waarop een show wordt getoond met het verhaal van de Peranakan-Chinese cultuur. Die ontstond uit Chinese immigranten die enkele eeuwen geleden naar Singapore en Maleisië verhuisden en met de Maleisische bevolking trouwden.
Op de tweede verdieping van de terminal bevindt zich een miniatuurmuseum dat de Peranakan-Chinese geschiedenis uitbeeldt. Het museum is in stand gekomen in samenwerking met de nationale erfgoedraad van Singapore. Als je stopt op het vliegveld voor een overstap, is het een coole manier om een deel van de cultuur te ervaren.
Er is ook een premium lounge voor houders van een prioriteitspas of iedereen die een dagpas voor 50 SGD (32 euro) wil kopen. Toen ik ging kijken had de lounge gratis bier, wijn, koffie, gebak en ontbijt. En ze zijn ook niet gierig. Ik kreeg een stevige kom laksa, een kruidige noedelsoep die populair is in de Peranakan-Chinese keuken.
De tweede verdieping heeft ook een dutjesruimte met deze loungestoelen. Het is aan de zijkant zodat reizigers met een lange overstap even rustig een oogje dicht kunnen doen.
Na het bekijken van alle faciliteiten van de terminal, miste ik bijna mijn vlucht. Maar de weg naar de gate was gemakkelijk te vinden en superbreed. De luchthaven noemt deze vertrekhal "Avenue of the Trees", vanwege de vele soorten vijgenbomen hier.
Er zijn nuttige borden zodat je weet hoelang het duurt om bij de gate te komen. Gelukkig maar, want ik had haast.
Ik was zo laat dat iedereen al in het vliegtuig was gestapt. Maar het maakte niet uit. Met deze geautomatiseerde zuilen verliep het instappen snel. Scan je instapkaart en kijk naar de gezichtsherkenningscamera, zodat de poortjes opengaan.
Als ik meer tijd had, kon ik zitten en kijken hoe de vliegtuigen opstijgen vanuit de wachtruimte. Tot de volgende keer, Changi Airport!
Tegen de tijd dat ik terugkom, is het volgende grote project van het vliegveld, genaamd Jewel Changi, waarschijnlijk al geopend. Het complex zal Terminals 1, 2 en 3 verbinden met een enorme glazen koepel en wordt geopend in 2019.
Bron: Wallpaper