De digitale wereld waarin je als zzp’er of kleine ondernemer opereert is volop in beweging en daar kun je mooi gebruik van maken. Zo ontwikkelt kunstmatige intelligentie (AI) zich razendsnel en is in diverse vormen in opkomst, waaronder generatieve AI en AI-assistenten. Ook wil je klanten optimaal bedienen, waarbij de data waarover je beschikt een belangrijke rol kan spelen. Tegelijkertijd nemen cyberdreigingen toe en wil je werken in een veilige omgeving, zodat gevoelige informatie van klanten adequaat is afgeschermd. We duiken in deze ontwikkelingen en brengen in kaart hoe jij als kleine ondernemer hierop kunt inspelen om jouw bedrijf te laten groeien.
AI voor kleine ondernemers
AI is een onderwerp dat razendsnel in populariteit is gestegen en inmiddels niet meer weg te denken is uit het bedrijfsleven. Maar wat kan je als kleine ondernemer in de praktijk met deze tools? De kansen zijn divers. Zo zijn inmiddels allerlei apps beschikbaar die je werk kunnen ondersteunen. Denk hierbij aan generatieve AI-tools, die in diverse vormen beschikbaar zijn en het mogelijk maken content te genereren op basis van geschreven tekst. Bekende voorbeelden zijn ChatGPT van OpenAI of Bard van Google, wat beide vormen van conversational AI zijn die vragen in gespreksvorm kunnen beantwoorden. Met dergelijke tools krijg je onder meer soepel, snel en efficiënt antwoord op vragen, wat je productiviteit verhoogt en je helpt bij het realiseren van groei. Maar deze teksten zijn natuurlijk ook te gebruiken voor op je website, socialkanalen, brochure of webshop.
Heb je nieuw beeldmateriaal nodig voor je website of een brochure? Dankzij AI hoef je hiervoor lang niet altijd meer een fotograaf of vormgever in te schakelen. Adobe Photoshop omvat sinds dit jaar ook AI en je kan op basis van jouw input onder meer beeldmateriaal te laten aanpassen, objecten verwijderen of deze juist laten toevoegen. Twee andere tools die de aandacht verdienen zijn DALL-E 2 van OpenAI en Stable Diffusion van Stability.ai, die beide op basis van geschreven input realistisch beeldmateriaal voor je genereren dat je vrij kunt gebruiken.
Een derde voorbeeld zijn AI-assistenten. In veel gevallen kunnen deze AI-tools dezelfde taken uitvoeren als menselijke assistenten, zoals het oplezen van teksten, maken van aantekeningen, inplannen van afspraken of beantwoorden van vragen. Een breed scala aan AI-assistenten zijn beschikbaar. Zo til je met Otter en Fireflies vergaderingen met klanten naar een hoger niveau, onder meer door geautomatiseerd aantekeningen te laten maken. Denk echter ook aan een tool als ELSA Speak, die je kennis van de Engelse taal versterkt. Of aan Leon, een opensource persoonlijke assistent die allerlei routinematige taken voor je uitvoert. Leon ondersteunt onder meer natural language processing, tekst-naar spraak- en spraak-naar-tekst-conversies.
Benieuwd naar de voor- en nadelen van AI-tools? Bekijk ook onze recente blogpost.
Big data voor kleine ondernemers
Grote bedrijven zijn volop bezig met hun data en proberen de waarde die zij hieruit halen te maximaliseren. Zij zetten hierbij onder meer in op big data en geavanceerde analyses met behulp van AI. Dit zijn complexe projecten, waarmee je als zzp’er of kleine ondernemer wellicht niet direct aan de slag wilt. Dat betekent echter niet dat jij niet op andere manieren winst kunt halen uit je data.
Zo beschikken de meeste ondernemers over een website, waarop zij informatie ontvangen van (potentiële) klanten. Diverse tools helpen je interessante gegevens te verzamelen over het gebruik van deze website. Een bekend voorbeeld is Google Analytics, waarmee je onder meer kunt achterhalen hoeveel bezoekers je website telt, welke webpagina’s het populairst zijn en hoe bezoekers deze pagina weten te vinden. Interessante informatie, die je helpt maximaal te profiteren van de kansen die je website biedt. Ook diverse alternatieve tools zijn echter beschikbaar, zoals StatCounter, Plausible Analytics en Piwik Pro.
Je kunt natuurlijk ook de gegevens van je klanten bijhouden en gebruiken bij het optimaliseren van je verkoopproces. Heb je bijvoorbeeld een webshop? Dan wil je klanten hier een optimale klantervaring bieden. Dit betekent onder meer dat je relevante informatie altijd paraat wilt hebben, nooit dubbele informatie wilt opvragen en op de hoogte wilt zijn van wat er bij jouw klant speelt. Een Customer Relationship Management (CRM)-oplossing kan uitkomst bieden. Ook voor zzp’ers en kleine ondernemers zijn diverse CRM-systemen beschikbaar, zoals Monday, Zendesk en ZoHo.
Ga je met de gegevens van je klanten aan de slag? Dan ben je als organisatie verplicht eerst een zogeheten ‘data protection impact assessment’ (DPIA) uit te voeren. Met dit instrument breng je vooraf privacyrisico’s van een gegevensverwerking in kaart, kan je hieraan verbonden risico’s minimaliseren en zorg je dat je voldoet aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Safety first
Security is een onderwerp waar bedrijven helaas ook komend jaar niet omheen kunnen; iedere zzp’er of kleine ondernemer loopt het risico doelwit te worden van cybercriminaliteit (1 op de 5 bedrijven is slachttoffer volgens Eye Security). De dreigingen waarmee je te maken krijgt zijn divers. Denk aan ransomware waarmee aanvallers data en systemen in gijzeling nemen, maar ook aan phishingaanvallen om bijvoorbeeld inloggegevens in handen te krijgen. Ook kan je doelwit zijn van DDoS-aanvallen, die websites en diensten onbereikbaar maken.
Diverse maatregelen en tools helpen je het hoofd te bieden aan dreigingen waarmee je komend jaar te maken krijgt. Denk hierbij aan het back-uppen van je data, onder meer met het oog op ransomware. Met een goede back-up kun je gegijzelde data altijd herstellen en hoef je niet tot betaling over te gaan. Wij adviseren altijd een offline back-up te maken, bijvoorbeeld op een USB-stick of externe harde schijf die je na het back-uppen loskoppelt van je systeem. Zo geef je aanvallers minder kans ook je back-up te versleutelen. Een ander voorbeeld is een wachtwoordmanager, een tool die je helpt bij iedere website, applicatie, systeem of andere locatie een sterk en uniek wachtwoord te gebruiken. Zo stel je zeker dat aanvallers onverhoopt uitgelekte wachtwoorden niet kunnen gebruiken om toegang te krijgen tot andere accounts en beperk je de schade.
Denk ook aan het vergroten van je bewustzijn over cybercriminelen en cyberaanvallen waarmee je te maken kunt krijgen. In veel gevallen spelen menselijke fouten namelijk een grote rol in cyberaanvallen. Een security awareness-training helpt je bewustzijn te vergroten over onder meer phishing-aanvallen, social engineering en andere manieren waarop aanvallers je om de tuin proberen te leiden. Tot slot kan je je digitale veiligheid onderweg naar een hoger niveau tillen met een Virtual Private Network (VPN), zodat je via iedere internetverbinding veilig kunt surfen. Zo optimaliseer je je productiviteit, ook onderweg.
Benieuwd hoe we jou als zzp’er of kleine ondernemer kunnen ondersteunen? Kijk op onze website voor meer informatie.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Odido.