Hoe versterk je de relatie met klanten, collega’s, partners en leveranciers en zet je dit om in winst? Daar draait het om bij CRM. In dit artikel geven je een overzicht van de beste CRM-pakketten voor het MKB in 2020.
Een bedrijf kan bijna niet zonder CRM. Ofwel het customer relation management: de manier waarop een organisatie de relatie met een (potentiële) klant beheert. Heb je het over CRM, dan gaat het in de meeste gevallen over de technologie die jou hierbij helpt.
Het voordeel van een CRM-systeem is dat je heel gericht salesprognoses kunt maken. Je kunt sturen op een hogere productiviteit, een sterkere band met je klant, beter inzicht wat betreft sales én zo maximale winst bewerkstelligen.
Het is dus niet gek dat CRM al jaren een standaard is binnen sales en marketing, maar ook andere afdelingen kunnen er baat bij hebben. Door alle contactmomenten met de klant in kaart te hebben, kan bijvoorbeeld ook de klantenservice de consument beter van dienst zijn.
Deze maand lees je op Business Insider meer over CRM. Hieronder vind je alvast de 5 beste CRM-pakketten voor het MKB.
OVERZICHT TOP 5
Ontdekken welke oplossing het beste bij jouw organisatie past? Bekijk hier het hele overzicht van aanbieders.
Hier wil je op letten bij het kiezen van een CRM-systeem:
Ga je voor een cloudoplossing of host je alles zelf?
In hoeverre wil jij je bekommeren over het technische aspect van de software, is eigenlijk de vraag. Ga je voor een cloudoplossing, dan heb je zelf geen server of technische expertise nodig. Je logt simpelweg in op de CRM-software in de cloud via je webbrowser.
Bij een on-premise oplossing ben je zelf eigenaar van de software en wordt deze fysiek bij jou in het bedrijf gehost. Het voordeel is dat je één keer iets aankoopt en niet te maken hebt met abonnementskosten. Nadeel is dat je wel dat je IT-personeel nodig hebt om de boel aan te sluiten en draaiende te houden.
Waar wil je het CRM-systeem voor gebruiken? Welke functionaliteiten heb je nodig?
Een volgende vraag die jij jezelf wil stellen: waar wil ik het CRM-systeem voor gaan gebruiken? Ieder bedrijf is uniek, en dus ook jouw klantgegevens en processen. Zeker wanneer je bedrijf nog groeit, is het bijvoorbeeld belangrijk om een schaalbare oplossing te hebben.
Maar, bedenk ook: je wilt niet betalen voor functionaliteiten die je toch niet gaat gebruiken. Maak dus een goede afweging per afdeling: heeft de salesafdeling bijvoorbeeld een uitgebreide verkoopmodule nodig?
Bekijk hier de CRM-vergelijker en kies de beste tool voor jouw bedrijf »
Is de tool een beetje gebruiksvriendelijk?
Niks frustrerender dan software waar je niet wijs uit kunt worden. Kijk dus altijd even of je beoogde oplossing een demo heeft en een gratis proefversie. Bedenk hierbij dat niet alleen jij de software moet gebruiken, maar ook je werknemers. Zorg dus voor een interface die in een keer duidelijk is. Kijk naar gebruiksgemak, of er nog functionaliteiten zijn die je mist en of je – bij groei – nog zaken kunt uitbreiden.
Is er een partij gespecialiseerd in jouw branche?
Iedere tak van sport is weer net even anders. Richt jij je op de consument of de zakelijke markt? Je kunt natuurlijk meteen voor één van de grote spelers in de CRM-markt kiezen, maar misschien weet een kleinere partij wel alles van jouw branche.
Dit kun je heel gemakkelijk checken via een vergelijkingstool. Hier vind je onze vergelijker voor CRM-systemen.
Is het CRM AVG-proof?
In je CRM ga je waarschijnlijk de gegevens van veel klanten vastleggen. De opslag daarvan is belangrijker dan ooit, dankzij de Algemene veroordeling gegevensbescherming (AVG). Pak je dit niet goed aan, dan kan dit leiden tot flinke boetes.
Je klant kan bijvoorbeeld een rapport opvragen van alle gegevens die je over hem of haar hebt opgeslagen in je database en heeft het recht om vergeten te worden. Het scheelt je een hoop tijd, moeite en menselijke fouten wanneer je die klant niet handmatig uit ieder document hoeft te schrappen. Check of het CRM-systeem deze handelingen voor je kan uitvoeren.
Bekijk hier onze CRM-vergelijker met alle tools op een rij »