Amerikaanse autofabrikanten boekten in augustus grote verkoopsuccessen. Dankzij de introductie van goed in de smaak vallende modellen en aanpassingen van de productiecapaciteit brachten de concerns het meeste aantal auto’s aan de man in jaren.
Dat blijkt uit cijfers die Chrysler, General Motors (GM) en Ford woensdag naar buiten brachten.
Bij Chrysler waren onder meer het merk Dodge, Jeep Cherokees en de RAM-pickups niet aan te slepen. Het bedrijf, dat merendeels in handen is van het Italiaanse Fiat, verkocht in totaal 165.552 auto’s, 12 procent meer dan in augustus 2012 en het hoogste aantal in augustus sinds 2007.
General Motors
GM voerde zijn verkoop op met 15 procent tot een totaal van bijna 276.000 auto’s, het hoogste aantal sinds september 2008. Alle merken van het concern kenden een forse groei.
Zo steeg de verkoop van het aantal Cadillacs met 38 procent en werden er 37 procent meer Buicks verkocht dan een jaar eerder. Bij GMC (plus 14 procent) en Chevrolet (plus 10 procent) waren de toenames was bescheidener maar nog altijd stevig.
Ford
Consumenten vonden ook de weg naar Forddealers. Het bedrijf zag zijn verkoop stijgen met 12 procent tot ruim 221.000 stuks. De onderneming sprak woensdag de verwachting uit dat de verkoop in het vierde kwartaal zal uitkomen op 785.000 voertuigen, een stijging van 7 procent op jaarbasis.
Vooral de modellen Fusion en de F-serie pickups waren populair. Met bijna 25.000 stuks was het de sterkste verkoop in de maand augustus ooit voor de Fusion. Van de F-serie verkocht Ford voor de tweede keer dit jaar meer dan 70.000 stuks in een maand. De laatste keer dat dat gebeurde was in 2006.
Twee oorzaken voor verkoopsuccessen
Marktkenners schrijven de verkoopsuccessen toe aan twee ontwikkelingen. In de eerste plaats zijn de fabrikanten er in geslaagd aan te sluiten bij de wensen van de consumenten, waardoor de huidige modellen als warme broodjes over de toonbank gaan.
Ten tweede hebben de fabrikanten tussen 2004 en vorig jaar hun gezamenlijke productiecapaciteit met 29 procent verlaagd. In het verleden werd overtollige capaciteit tegen flinke kortingen gedumpt bij autoverhuurbedrijven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl