De grootste consumentenelektronicaketen ter wereld betaalde in 2008 zo’n 2,15 miljard dollar om een belang van 3 procent in Carphone uit te breiden naar 50 procent. De samenwerking ging verder onder de naam Best Buy Europe. Voor de deelneming krijgt het bedrijf nu zo’n 775 miljoen dollar terug.
Best Buy lanceerde de samenwerking met Carphone op een moment dat de omzet in zijn thuismarkt begon te stagneren. Dat kwam door stevige concurrentie van bedrijven als Amazon en Wal-Mart. Best Buy haalt circa 25 procent van zijn opbrengsten uit activiteiten in Europa, China en Canada.
Bandbreedte
Het Amerikaanse concern voorspelde eerder dit jaar dat de omzet van de Europese tak dit jaar zou uitkomen op een bandbreedte van 5,5 tot 5,6 miljard dollar. Carphone en Best Buy stoppen ook met een andere joint venture, waarmee laptops, tablets en mobiele telefoons buiten Europa worden verkocht.
Topman Hubert Joly, die sinds september aan het roer staat, benadrukte in een persverklaring dat de aangekondigde stappen niet willen zeggen dat Best Buy vergelijkbare acties onderneemt bij andere internationale activiteiten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl