- Als er een einde komt aan het delen van accounts bij streamingdiensten, leidt dat niet direct tot veel meer abonnees, blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise.
- Slechts 15 procent van de gebruikers zegt zeker van plan te zijn een eigen abonnement te nemen, als Netflix het accountdelen gaat verbieden.
- Uiteindelijk kan het aantal abonnees misschien zelfs teruglopen, denkt Pricewise, omdat mensen nu nog samen de kosten delen.
- Lees ook: Netflix ziet aantal abonnees weer groeien, maar winst daalt door forse investeringen in series en films
Als streamingdienst Netflix het accountdelen onmogelijk maakt, zorgt dat niet direct voor een grote toename in het aantal abonnees, dat blijkt uit een onderzoek van prijsvergelijker Pricewise.
Als de plannen van Netflix doorgaan moeten mensen die nu buiten een huishouden meekijken, een eigen abonnement nemen. Maar uit het onderzoek blijkt dat maar 15 procent van de meekijkers dat ook van plan is.
Ruim een derde van de meekijkers zegt dan in ieder geval niet zelf een abonnement te nemen. Iets meer dan de helft lijkt de kat uit de boom te kijken en geeft aan nog niet te weten wat ze gaan doen.
Volgens Pricewise kijkt nu ruim vier op tien Nederlandse Netflix-gebruikers op een account dat niet van henzelf is. Van deze groep kijkt 42 procent op een account buiten het eigen huishouden en van die groep betaalt de helft niet mee aan het abonnement waar ze op meekijken.
Netflix is het aantal 'gratis' meekijkers inmiddels een doorn in het oog en de streamingdienst wil de omzet opkrikken door meekijken moeilijker te maken en mensen buiten één huishouden verplichten zelf een abonnement te nemen. Of dat gaat lukken is de vraag.
Voor veel mensen zijn de vaste lasten dit jaar flink toegenomen, mede door de stijgende energieprijzen. Voor ruim de helft procent van de Nederlanders is een streamingabonnement een van de eerste dingen die ze laten schieten als ze moeten gaan besparen, zo blijkt uit het onderzoek.
"Het is jammer dat delen straks of niet meer mogelijk is of minder toegankelijk is door nog hogere abonnementskosten", zegt Hans de Kok, directeur van Pricewise. "Heb je meerdere abonnementen, dan tikt dat toch flink aan. Zeker als je ook nog betaalt voor een regulier internet en tv-abonnement en bijvoorbeeld voor extra zenderpakketten. De kosten voor al deze abonnementen stapelen zich op".
Uiteindelijk zouden streamingdiensten zelfs abonnees kunnen verliezen als accountdelen niet meer goed mogelijk is, verwacht De Kok. "Het is ook zeker mogelijk dat Netflix-abonnees verliest als zij hun account niet meer kunnen delen voor een bijdrage".