• De Nederlandse bespaarapp Dyme heeft voor het eerst winst gemaakt in laatste twee maanden van 2024.
  • Naast een financieel overzicht en opzegdienst biedt Dyme nu ook verzekeringsadvies. Daardoor is de omzet per klant verdubbeld, volgens CEO Joran Iedema.
  • Dyme streeft naar een winstgevend 2025 en wil de positie van “het verzekeringsmannetje op de hoek overnemen” door ook schadeclaims en inzicht in polissen te verzorgen.
  • Lees ook: Waarom deze ondernemer vriendelijk bedankte voor €750.000 bij Dragons’ Den

De Nederlandse bespaarapp Dyme heeft voor het eerst sinds zijn oprichting in 2018 winst gemaakt. De startup sloot 2024 af met een plus in november en december. In de slotmaand bedroeg de omzet 190.000 euro.

Dyme dat begon als dienst voor het eenvoudig opzeggen van abonnementen, is inmiddels uitgebreid met verzekeringsadvies. Dat heeft ervoor gezorgd dat de verdiensten per klant sinds 2023 zijn verdubbeld.

Het fintechbedrijf is een van de eerste bedrijven die een Nederlandse bankvergunning bemachtigde om gebruik te kunnen maken van de zogenoemde PSD2-richtlijn. Dat is een in 2019 ingevoerde Europese richtlijn die het onder meer mogelijk maakt dat consumenten bedrijven toegang kunnen geven tot hun bankrekening. Inmiddels hebben 500.000 gebruikers van Dyme dat gedaan.

Bespaarapp gekoppeld aan bankrekeningen van klanten

Klanten van Dyme koppelen hun bankrekening aan de app die daarop inzicht geeft in hun financiën. Als vergeten abonnementen of te dure diensten aan het licht komen, kan de klant eenvoudig opzeggen en eventueel een goedkopere aanbieder vinden en een nieuw contract afsluiten.

FOTO: Dyme
FOTO: Dyme

Sinds 2022 heeft Dyme ook een AFM-licentie om te kunnen adviseren over verzekeringen. Er wordt onder meer adviesgegeven over schade-, zorg- en autoverzekeringen. Met de uitgebreidere adviesrol onderscheidt Dyme zich van andere bespaarapps, volgens CEO Joran Iedema.

"We zijn begonnen met koppelen van bankrekeningen en eenvoudige besparingen als het onderhandelen van een internetcontract", zegt Iedema tegen Business Insider Nederland. "Maar inmiddels gebruiken we het inzicht in je kosten voor bijvoorbeeld energie en verzekeringen en kunnen we zien wat het beste contract is voor de situatie en levensfase waarin je verkeert."

Dat gebeurt volgens hem grotendeels geautomatiseerd. "Het detecteren gaat automatisch, daarna stellen we een aantal vragen en kijken algoritmes naar het beste contract voor jou in de markt. Maar bij een overstap komt er alsnog een mens aan te pas. We hebben gemerkt dat onze klanten dat fijn vinden. Ergens in het proces is er een adviseur die het uiteindelijke voorstel stuurt", vertelt Iedema.

Dyme wil groeien met verzekeringsdiensten

In 2025 wil Dyme de verzekeringsdiensten verder uitbreiden. De bedoeling is dat gebruikers ook schadeclaims kunnen indienen, polisdocumenten kunnen inzien en verzekeringen direct kunnen wijzigen via de app. Onder meer deze toevoeging moet het bedrijf naar een geheel winstgevend 2025 leiden.

"We regelen nu nog puur de overstap, maar willen uiteindelijk als onafhankelijke partij de positie overnemen van het klassieke verzekeringsmannetje op de hoek", aldus Iedema, die aangeeft dat de zorgplicht - die onder andere verzekeringsadviseurs moeten hebben voor het geven van correct financieel advies- geregeld is.

"Onze adviseurs zijn Wft-gecertificeerd", zegt hij doelend op het diploma voor financieel adviseurs volgens de Wet op het financieel toezicht. Iedema denkt ook dat Dyme juist goed advies kan geven omdat het inzicht heeft in het complete financiële plaatje, dankzij de koppeling aan bankrekeningen van gebruikers.

Vooral klanten tussen de 25 en 45 jaar weten Dyme te vinden. Volgens Iedema zijn ze goed in technologie maar hebben ze geen zin om websites van prijsvergelijkers naar de beste aanbieding te zoeken. "Het zijn geen mensen die bovenop de prijzen zitten. Vaak hebben ze al jarenlang hetzelfde contract."

De doelgroep maakt nog altijd gretig gebruik van de opzegdienst van de app. In 2024 werden de volgende abonnementen het vaakst opgezegd:

Meest opgezegd in 2024 (hele jaar):

  1. VriendenLoterij
  2. Amazon Prime
  3. Nationale Postcode Loterij
  4. Videoland
  5. Basic Fit
  6. Netflix
  7. NPO
  8. Chubb European Group
  9. Disney
  10. HBO Max
  11. On That Ass
  12. SportCity
  13. Staatsloterij
  14. Spotify
  15. ANWB

Te zien is dat de Vriendenloterij op één staat, een plek die in 2022 nog werd ingenomen door On That Ass, een onderbroekenservice. On that Ass werd in 2023 nog gekapitteld door toezichthouder ACM (Autoriteit Consument en Markt), nadat veel mensen ongewild een onderbroekenabonnement hadden afgesloten. Het bedrijf moest duidelijker op zijn website vermelden dat je een abonnement afsluit.

In januari, een maand waarin veel mensen ook financieel met een schone lei willen beginnen, werd wederom de Vriendenloterij het vaakst opgezegd. De lijst wijkt niet veel af van 2024, maar opvallend is dat Sportcity is verdwenen en Basic Fit gezakt van plek 5 naar 14. Of dat met goede voornemens te maken heeft is niet duidelijk.

Meest opgezegd in januari 2025:

  1. VriendenLoterij
  2. Amazon Prime
  3. Nationale Postcode Loterij
  4. Videoland
  5. Netflix
  6. NPO
  7. Disney
  8. HBO Max
  9. Chubb European Group
  10. Staatsloterij
  11. Odido
  12. On That Ass
  13. ANWB
  14. Basic Fit
  15. Spotify

Dyme, dat is opgericht door Joran Iedema, David Schogt, David Knap en Wouter Florijn, richtte zich de afgelopen periode op groei. In 2021 haalde het 2 miljoen euro op bij de Amsterdamse durfinvesteerder Peak en een aantal bekende angel investors.

Iedema vertelde toen al tegen Business Insider dat Dyme wilde inzetten op verschillende soorten contracten en het doen van een meer op de klant aangepast bod.

Het jaar daarvoor sloeg Iedema een relatief riant aanbod af van investeerder Pieter Schoen in het WNL-programma Dragons' Den. Schoen bood 750.000 euro in ruil voor 51,01 procent van de aandelen, maar Iedema wilde de controle over zijn bedrijf houden.

De huidige groep investeerders wil dat de oprichters voor langere tijd een meerderheidsbelang houden, vertelde Iedema in 2021 tegen Business Insider.

LEES OOK: Waarom deze ondernemer vriendelijk bedankte voor €750.000 bij Dragons’ Den