Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de inkomsten uit advertenties in de eerste helft van dit jaar harder dan verwacht zien krimpen. Ondanks gedaalde kosten door een reorganisatie daalde het operationele resultaat fors.
Dat meldde het moederbedrijf van dagblad De Telegraaf en Sky Radio vrijdag.
De omzet van TMG daalde het afgelopen halfjaar met 5 procent tot 253,5 miljoen euro. Advertenties brachten daarbij 12 procent minder op dan een jaar eerder, terwijl ook de inkomsten uit de krantenverkoop verder afnamen.
Met een flinke reorganisatie wist het mediabedrijf de kosten met 5 procent te verlagen. Dit kon echter niet voorkomen dat het bedrijfsresultaat (ebitda) met ruim een vijfde inzakte tot 21 miljoen euro.
TMG verwacht dat de omzet ook in de tweede helft van het jaar onder druk blijft staan en blijft daarom op zoek naar manieren om de kosten verder te drukken. De reorganisatie en investeringen om de merken van het bedrijf te versterken moeten volgend jaar zichtbaar worden in de resultaten.
Vanochtend werd bekend dat TMG NRC Media over zou willen nemen. Een bod van 90 miljoen euro zou echter door NRC-eigenaar Egeria van de hand zijn gewezen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl