Bernd Damme is nog maar 28 jaar, maar heeft al een hele carrière als ondernemer achter de rug.

Op zijn zestiende richtte hij zonnebrillenwinkel Eye-wear.nl op, dat hij in 2013 verkocht aan een Nederlands consortium. Daarna wilde hij met Pelliano de stropdas weer hip maken, maar dat eindigde in een faillissement.

Deze week werd bekend dat het derde bedrijf van Damme, diamantenstartup House of Eléonore, sinds eind juni de activiteiten heeft gestaakt. Na het mislopen van een investering van 2,5 miljoen euro was het geld op.

Inmiddels is Damme, die in 2012 door Sprout werd uitgeroepen tot beste jonge ondernemer, werkzaam als hoofd e-commerce & omnichannel bij Essenza Home, een interieurmerk dat dekbedovertrekken, badlakens en woonaccessoires ontwerpt, produceert en verkoopt.

“Iets heel anders dan ondernemen, maar het voelt niet als een soort van strafkamp”, zegt hij tegen Business Insider.

Wij vroegen hem naar de lessen die hij heeft geleerd bij het starten en leiden van drie bedrijven. Dit zijn de tips van Bernd Damme voor jonge ondernemers:

1. Heb altijd een plan B achter de hand

“Er zijn steeds meer startups in Nederland en het begint een soort way of life te worden. Het gevaarlijke daarvan is dat mensen, zeker jonge starters, het gevoel hebben dat er alleen maar positiviteit kleeft aan een eigen bedrijf starten. En dat is natuurlijk niet zo. Ondernemen is ook verantwoordelijkheid nemen en op de blaren zitten als iets niet lukt.”

“Van de tien startups slagen er misschien twee, een paar doen het oké en de rest stopt. Daarom is het goed om een plan B te hebben. Wat doe je als het niet lukt? Bij House of Eléonore hebben we teruggeschakeld toen de investering niet rond kwam. Door de kosten flink terug te dringen, hebben we de laatste maanden zwarte cijfers geschreven.”

“Veel ondernemers denken vaak dat all the way de enige manier is. Natuurlijk moet je je hart en ziel erin leggen, maar het is niet verkeerd om realistisch te zijn. Als je uit een vliegtuig springt, heb je ook een reserveparachute.”

2. Bouw een reservepotje op voor jezelf

“Ik heb altijd wat inkomsten uit andere bronnen gehaald en een reservepotje opgebouwd. Dat maakt dat je zo’n klap als deze beter kan opvangen en opties hebt om verder te gaan.”

“Ik heb ongeveer 80 procent van de tijd besteedt aan House of Eléonore, de rest investeerde ik in andere dingen. Dat had ook met uitdaging te maken. Met die 20 procent verdiende ik redelijke bedragen. Een paar jaar geleden gaf ik vooral lezingen, nu gaat het met name om adviesrollen.”

bernd damme house of eleonore failliet diamanten
Foto: Bernd Damme

3. Verzamel een internationaal team om je heen

“Met House of Eléonore was Nederland de kraamkamer, en dat geldt voor meer startups. Het doel was internationaal. Wij verkochten bijna 40 tot 50 procent aan buitenlandse klanten.”

“Om dat goed te doen, en dat deed ik bij mijn eerste twee bedrijven niet, heb ik vanaf dag één een internationaal team gebouwd. Naast mij was er nog een Nederlander actief en de rest waren mensen uit andere landen: Canada, Duitsland, Tonga, Spanje. Dat helpt om een internationaler beeld te krijgen van de doelgroep. Je kan het DNA van je klant beter begrijpen.”

“Ik denk dat het goed is om niet te veel mensen te zoeken die op je lijken, afgezien dan qua werkmentaliteit. Die diversiteit heeft ons erg geholpen om te bouwen aan het bedrijf.”

4. Durf te kiezen voor een businessmodel

“Wij gingen met onze synthetische diamanten direct naar de consument toe, met online en via evenementen. Maar wij hebben ook ingezet op deals met juweliers. Dat betekent dat je als klein bedrijf je aandacht over twee fronten moet verdelen. En een oorlog op twee fronten is vrijwel nooit te winnen.”

“Het is logisch dat je op beide inzet, want je moet testen of iets werkt. En we haalden in het begin ook een grote b2b-deal binnen. Maar het zorgde voor verschuiving van de focus op een markt die net niet gezond genoeg was.”

“Een markt aftasten is niet erg. Maar als het niet werkt, hak dan een knoop door en trek je terug. Wij hebben dat heel lang niet gedaan, ook omdat wij in een productcategorie zaten die niet binnen drie maanden vliegt of flopt. Je geeft het de ruimte om op te bloeien. Maar achteraf hadden wij daar eerder een beslissing in moeten nemen.”

5. Verzamel goede mensen om je heen

“Dat is natuurlijk een open deur, maar niet minder waar. Wij hebben bij House of Eléonore echt goede mensen om ons heen verzameld die op hun gebied het al een keer eerder hadden gedaan.”

“Bij veel startups is dat anders. Er is onvoldoende budget om goede werknemers in te huren. Daarom bestaat het team vaak uit jonge mensen. Die zijn gedreven, maar hebben weinig bagage. Bij Pelliano hadden we wel scherpe geesten, maar iedereen was vrij onervaren.”

“Met House of Eléonore hebben we er in het begin voor gekozen om meer van ons budget te steken in goede mensen. Dat heeft geholpen om snel solide stappen te maken in een markt die draait om vertrouwen.”

[activecampaign form=30]

Lees meer over ondernemen: