Het plan van Sara Wolf en Milena Glimbovski voor een supermarkt zonder verpakkingen is een hit bij crowdfunders.

De gratis plastic zakjes bij de supermarkt zijn verleden tijd. Maar een bezoekje aan de supermarkt levert nog altijd vooral een hoop verpakkingsmateriaal op. Individueel verpakte ontbijtkoekjes in een kartonnen doosje, een extra zakje om het vlees en zelfs komkommers hebben tegenwoordig een soort… tja, vliesje om.

Startkapitaal in één dag binnen

Twee vrouwen uit Berlijn willen daar verandering in brengen, schrijft de Berliner Zeitung. Na een avondje samen koken bedachten Sara Wolf (30) en Milena Glimbovski (24) dat het tijd wordt voor een supermarkt zonder verpakkingen. De supermarkt staat er nog niet, maar hij is nu al een succes: binnen één dag hadden Wolf en Glimbovski hun startkapitaal van 20.000 euro bijeen via crowdfunding op internet. De teller staat inmiddels op 67.000 euro, en de actie loopt nog een maand.

De winkel van 100 vierkante meter moet in augustus opengaan in de hippe Berlijnse wijk Kreuzberg. “Daar wonen veel avontuurlijke mensen die milieubewust zijn”, verklaart Wolf. Filialen in andere delen van Berlijn, en in de rest van Duitsland, moeten volgen.

Kan meebrengen voor je melk

In de supermarkt zullen droogwaren zoals meel, suiker, muesli, erwten, noten, noedels en thee in grote dozen komen te staan. Klanten kunnen de gewenste hoeveelheid zelf afmeten in meegebrachte of geleende houders. Boter en kaas worden ouderwets in de gewenste hoeveelheid afgesneden voor de klant. Voor melk moet je zelf een kan meebrengen. Onhygiënisch? Welnee, bezweert het duo.  “Onze winkel wordt de schoonste van Duitsland.”

Dat alles om afval te vermijden. In Europa worden jaarlijks 100 miljard plastic tasjes gebruikt, waarvan acht miljard op de vuilnisbelt belandt (en een groot gedeelte op zee). In Nederland produceert de gemiddelde burger 518 kilo huisvuil per jaar; iets meer dan in Duitsland (456 kilo). "Het is ontzettend wat na iedere aankoop bij het vuil belandt", zegt Wolf.

Prijs voor businessplan

Het businessplan van de twee viel al in de prijzen bij een wedstrijd in hun deelstaat Berlijn-Brandenburg. Wolf en Glimbovski zijn nu aan het onderhandelen met leveranciers en bio-ondernemers. Duurder dan een normale supermarkt moet hun verpakkingsvrije winkel niet worden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl