KPN wil het marktaandeel op de Nederlandse breedbandmarkt vergroten van 41 tot meer dan 45 procent. De afgelopen jaren wonnen de kabelaars, waaronder de grote spelers Ziggo en UPC, terrein, ten koste van KPN.

Door de recent aangekondigde overname van kabelaar Caiway zal het marktaandeel van KPN volgens Achterberg al met 1 tot 1,5 procentpunt groeien. ,,Er zijn meer van dit soort bedrijven te koop, dus ze zullen waarschijnlijk niet alleen autonoom groeien.”

Streepje voor

KPN heeft volgens Achterberg door het aanbieden van ‘4 in 1’-pakketten met een mobiel abonnement, internet, televisie en vaste telefonie een streepje voor op partijen als Ziggo en UPC. ,,Hiermee bieden ze de bundeling van diensten die niemand op de markt op deze schaal kan bieden.” KPN gaat dit pakket deze zomer onder de naam ‘KPN Compleet’ aanbieden.

Hoewel KPN een ,,goede marketingmachine” heeft, zal het telecomconcern volgens de analist nog wel een ,,interessante uitdaging” hebben in de verbetering van de reputatie van het merk KPN bij consumenten. ,,Die reputatie is moeilijk te sturen en zal niet morgen zijn geregeld, maar UPC heeft de afgelopen jaren laten zien dat het kan.”

De beloofde verbetering van de kwaliteit en snelheid van het breedbandnetwerk is volgens Achterberg een andere vereiste voor de groei van het marktaandeel. KPN wil de snelheden verhogen door een combinatie van investeren in het bestaande kopernetwerk en in het glasvezelnetwerk, in de woorden van topman Eelco Blok ,,de technologie van de toekomst''.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl