Pompprijzen van benzine en diesel worden momenteel sterk beïnvloed door internationale politieke gebeurtenissen. En die zorgen er per saldo voor dat tanken in Nederland duurder wordt.

Prijzen van motorbrandstoffen zoals diesel en benzine zijn deels afgeleid van ruwe olieprijzen. Die worden internationaal geprijsd in dollars; voor de kosten van het inkopen van ruwe olie spelen daarom valuta-effecten een rol. Als de euro verzwakt ten opzichte van de dollar, wordt olie voor eurolanden duurder. Dat merk je uiteindelijk aan de pomp.

Diverse belangrijke gebeurtenissen hebben de afgelopen weken een opwaarts effect gehad op de dollar, ten koste van de euro. Zo was er de verkiezing van Donald Trump tot president van de Verenigde Staten die de dollar een zetje omhoog gaf.

De opmars van de dollar zette maandag door, in de nasleep van de politieke onrust in Italië als gevolg van het aftreden van premier Matteo Renzi.

In drie maanden tijd is de dollar 4,5 procent gestegen ten opzichte van de euro. (Volg de euro realtime op finanzen.nl.)

dollar-euro

Dan is er de olieprijs zelf. Sinds de OPEC-landen afgelopen week in Wenen aankondigden dat de olieproductie van het kartel met 1,2 miljoen vaten per dag wordt verlaagd, is de olieprijs aardig opgeveerd.

Kijk je wat verder terug, ten opzichte van drie maanden geleden, dan gaat het om een prijsstijging in dollars van bijna 14 procent - waarbij vooral de afgelopen week sprake is van een forse sprong. (Volg de olieprijs realtime op finanzen.nl.)

olieprijs-dollar

Tel je deze twee effecten - duurdere dollar en hogere olieprijs in dollars - bij elkaar op, dan krijg je het volgende plaatje voor de ruwe olieprijs in euro: een stijging van bijna 19 procent in drie maanden, waarbij de grote sprong vooral in de afgelopen weken plaatsvond. (Volg de olieprijs realtime op finanzen.nl.)

olieprijs-in-euro

Onderstaand plaatje geeft een beeld van de ontwikkeling van Nederlandse pompprijzen voor benzine en diesel in de afgelopen drie maanden. De data voor gemiddelde prijzen lopen tot 28 november.

Vergeleken met begin september is de benzineprijs gemiddelde 2 cent duurder op 1,51 euro per liter; de dieselprijs is met een stijging van zes cent wat sterker opgelopen.

Omdat de grote sprong van de olieprijs redelijk recent is, en prijsveranderingen van ruwe olie met enige vertraging doorwerken op pompprijzen, moeten automobilisten niet vreemd opkijken als benzine- en dieselprijzen verder stijgen de komende weken.

Dempende factor hierbij is overigens de hoge Nederlandse belastingdruk. Accijns en btw zijn goed voor ongeveer twee derde van de pompprijs bij benzine. Een stijging van de ruwe olieprijs met bijvoorbeeld 18 procent werkt daarom voor ongeveer een derde door op de benzineprijs.

LEES OOK: 4 dingen die je moet weten over de verrassende OPEC-deal