- De productiebeperking door oliekartel OPEC+ gaat volgens marktdeskundige Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers niet zorgen voor veel duurdere olie.
- Wel verwacht hij dat de benzineprijs met zo’n 14 cent zal stijgen als de accijns op 1 juli omhooggaat.
- Van Selms denkt dat automobilisten de laatste dagen van deze maand massaal naar de pomp zullen gaan om nog even van de goedkopere brandstof te profiteren.
- Lees ook: OPEC-landen willen samen met Rusland in 2024 aanbod van ruwe olie verder verlagen
Automobilisten hoeven zich de komende weken geen zorgen te maken over grote prijsstijgingen aan de pomp. Marktdeskundige Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers verwacht niet dat de productiebeperking door olielandengroep OPEC+ gaat zorgen voor veel duurdere olie.
De prijs voor een vat Brent-olie noteerde maandag 2,3 procent hoger op bijna 78 dollar, na een besluit van de olielandenclub OPEC om in 2024 het aanbod van olie verder te verlagen.
Een veel grotere invloed op brandstofprijzen heeft de verhoging van accijnzen voor benzine en diesel per 1 juli aanstaande, waardoor de benzineprijs met ongeveer 14 cent omhoog schiet.
Van Selms denkt dat de benzineprijs de komende weken hooguit een paar cent in prijs stijgt als reactie op de zondag aangekondigde productiebeperking vanuit olieproducerende landen.
Saudi-Arabië besloot tijdens de OPEC+-vergadering om de eigen olieproductie volgende maand vrijwillig met een miljoen vaten per dag te verlagen om de prijs te stutten. De olielandenclub en zijn bondgenoten willen daarnaast volgend jaar minder olie gaan produceren.
OPEC-landen voeren dit jaar geen extra productieverlaging door
Na de productieverlaging van de OPEC+ in april liep de olieprijs eerst ook een beetje op, om snel daarna weer te dalen. Van Selms voorziet nu hetzelfde. "Dat is vast niet zoals grote olieproducenten als Saudi-Arabië het graag willen zien, maar het is gewoon zo dat de OPEC nu minder machtig is."
Als reden voor de afnemende invloed van de productiebeperkingen noemt Van Selms het feit dat bijvoorbeeld de Verenigde Staten zelfvoorzienend zijn wat olie betreft. Ook volgen niet-OPEC+-landen (die zijn nog steeds in de meerderheid) minder dan vroeger de lijn van het bondgenootschap.
De Nederlandse consument heeft meer te vrezen van de verhoging van de accijnzen op diesel en benzine. De vorig jaar ingevoerde koopkrachtmaatregel wordt vanaf 1 juli afgebouwd, waardoor een liter benzine ongeveer 14 cent en diesel zo'n 10 cent duurder wordt. Van Selms verwacht dat pomphouders de komende weken al langzaamaan de prijs opvoeren om zelf nog wat winst te halen uit de prijsverhoging.
"Automobilisten zullen de laatste dagen van deze maand massaal naar de pomp gaan om nog even van de goedkopere brandstof te profiteren", denkt Van Selms. "Het kan dan zo zijn dat pompen weer leeg komen te staan. Als pomphouders slim zijn, voeren ze de dagen daarvoor alvast de prijs op zodat ze zelf nog een grotere marge hebben."