Bentley noteerde de hoogste winst over een halfjaar ooit: 178 miljoen pond.
De winst over de eerste 6 maanden van dit jaar was hoger dan die van volledige voorgaande jaren.
Vooral de verkoop van tweedehands auto’s steeg hard. Er werden 2,5 keer zoveel occasions verkocht.
Bentley’s halfjaarcijfers hebben alle verwachtingen overtroffen. De bouwer van luxeauto’s laat weten dat het in de eerste zes maanden van 2021 meer winst draaide dan ooit. Sterker nog, een complete jaarwinst is nog nooit zo hoog geweest in het 102-jarige bestaan van het merk.
Bentley draaide 1,32 miljard pond (1,55 miljard euro) omzet, waarvan 178 miljoen pond (209 miljoen euro) pure winst was. Ter vergelijking: voor de coronapandemie als een bom insloeg, draaide het in 2019 in dezelfde periode net geen 839 miljoen pond (985 miljoen euro) aan omzet. Dit alles betekent dat Bentley na zes maanden al een jaarrecord in de boeken kan zetten. Het vorige jaarrecord stamt uit 2014 en telde destijds 170 miljoen (200 miljoen euro) pond winst.
Om deze cijfers te halen, tikte de autofabrikant ruim 50 procent meer orders in de boeken dan in 2019. Er werden net geen 7.200 voertuigen verkocht (4.785 in 2019). Ook de verkoop van tweedehandsjes steeg aanzienlijk. Volgens Bentley verkocht het 2,5 keer zoveel gebruikte auto’s. Vermoedelijk omdat mensen niet willen wachten op hun nieuwe bolide en daarom dus kiezen voor een occasion.
“Daarmee zitten we op een groei van 40 procent, terwijl we 25 procent hadden verwacht,” vertelt Adrian Hallmark, CEO van Bentley, tegenover Bloomberg. “Elke maand eindigen we met meer orders in de boeken dan waar we mee begonnen. En dat wordt alleen maar meer gedurende het jaar. Dus ja, we bevinden ons in een goede positie op dit moment.”
Reorganisatie en elektrificatie
De groei is ook gedeeltelijk te danken aan de reorganisatie die het bedrijf vorig jaar doormaakte. Toen werd een kwart van de medewerkers op straat gezet, werden de deuren van een complete fabriek gesloten en werd de hele productie rigoureus onder handen genomen. Alles om maar goed door de coronapandemie te komen. Iets wat nu klaarblijkelijk heel goed gelukt is.
Daarnaast is ook Bentley's SUV, de Bentayga, een belangrijk onderdeel van de doorzettende groei. De hoogpotige vierwieler neemt meer dan de één derde van de verkopen op zich met 2.767 stuks. De Continental GT was goed voor 2.318 verkopen en de Flying Spur wisselde 2.063 keer van eigenaar.
Nu staan de zware en krachtige Bentley's niet bepaald te boek als milieuvriendelijk, omdat ze dat ook niet zijn. Maar daar moet verandering in komen. In het eigen geschreven Beyond100-plan laat het Britse luxemerk weten dat het in 2026 plug-in hybrids en volledig elektrische auto's wil aanbieden. In 2030 moeten dat alleen nog volledig elektrische Bentley's zijn.
Dat plan is al in werking gezet, want er komen dit jaar in totaal negen nieuwe Bentley-modellen op de weg. Daarvan zijn er twee hybride: de Bentayga Hybrid en de Flying Spur Hybrid, die beide al beschikbaar zijn. Bentley beweert dat een kwart van de verkopen van deze modellen al een hybride is.
[activecampaign form=34]
Volledig elektrische Bentley SUV
Voor de volledige elektrificering van de auto's wil het merk in de gigantische onderdelenbak van moederbedrijf Volkswagen graaien. Deze heeft inmiddels al meerdere platformen ontwikkeld die beschikbaar zijn voor alle merken van de VW Groep.
"We hebben geluk dat de groep zo groot is. Zij kopen in grote volumes in en omdat wij veel winst maken, krijgen we binnen de groep prioriteit samen met Lamborghini", aldus Hallmark.
Tot nu toe heeft Bentley alleen nog maar gehint naar een volledig elektrische auto met wat conceptmodellen die er nooit zullen komen. De geruchten gaan dat de eerste echte elektrische auto van het merk een SUV zal zijn, want die verkopen het beste.
In juni deed Bentley nog een poging om milieuvriendelijk over te komen. Het merk bouwde de snelste racewagen op biobrandstof ooit, duwde coureur Rhys Millen in de bestuurderstoel en stuurde hem de beroemde Pikes Peak Hill Climb op. Dat liep iets minder fortuinlijk af dan men hoopte.