Hij doet zaken met de bekendste rappers en zelfs Hillary Clinton citeerde hem. Business is booming, zoals de verkoper van zeldzame sneakers zelf zegt. De 16-jarige Benjamin Kickz rekent dit jaar op een omzet van een miljoen dollar.
Een ontmoeting op een luchhaven in Miami. Rapper Travis Scott komt aanrijden met zijn entourage in een Ferrari en een zwarte Porche. Even later loopt Benjamin Kicks de parkeerplaats op, een tas met Air Jordans in de hand.
De twee lopen naar de business lounge voor het sluiten van een sneaker deal. Zeldzame sneakers, daar gaat het om. Het is een ongewone scène die naar voren komt in een reportage van New York Magazine.
Fenomeen op sociale media
Over een jaar zal hij zijn middelbare school in Fort Lauderdale pas kunnen afronden. Maar Benjamin Kicks (zijn echte achternaam is Kapelushnik) is nu al een bekend zakenman en een fenomeen dat niet meer weg te denken is van sociale media. Zijn website sneakerdon.com haalt dit jaar naar verwachting een omzet van een miljoen dollar.
“Wat ik op een dag verdien met de website lukt me niet in een maand met de rappers,” zegt hij. Maar het geeft hem voldoening met beroemde rappers te werken. En zij zijn de ambassadeurs voor zijn werk. De beelden zijn overal op sociale media te zien.
Retro maar gloednieuw
Wat is zijn geheim? Klanten vragen speciale sneakers die soms tien jaar geleden uitkwamen en er wel gloednieuw uit moeten zien. Benjamin regelt het voor ze.
Hij was tien jaar oud toen hij stuitte op een zeldzaam exemplaar van een Nike die maar in een paar winkels te koop was. Hij kreeg hem voor 400 euro mee en verkocht hem voor het tienvoudige. Hij gebruikte het geld om een zaakje in sneakers op te zetten.
DJ Khaled
Zijn doorbraak kwam in 2014 toen een klant hem voorstelde aan rapper en diskjockey DJ Khaled, die helemaal van sneakers is. DJ Khaled stond op het punt om door te breken als ster van de Snapchat-generatie. Ze konden het goed met elkaar vinden. Ben leverde mooie sneakers, kwam bij DJ Khaled thuis en op feestjes. Hij groeide mee met zijn bekendheid.
Op de middelbare school gaat hij weinig uit. "Ik ben niet geïnteresseerd om uit te gaan zonder te kunnen netwerken. Dan wordt het vervelend en kom je niet verder." Hij leeft voor zijn business, die moet perfect zijn, hij wil alles kunnen leveren. "Niemand gaat in zee met de verkoper die maar een paar sneakers kan aanbieden. Ik heb alles, in elke maat, omdat ik alle leveranciers langs ga."
Business is booming
Als Ben Kickz gevraagd wordt hoe zijn business ervoor staat, heeft hij maar één antwoord: "Booming!" Waar je Ben tegenkomt, op sociale media of elders op het internet, komt het terug. Naarmate zijn bekendheid groeit, nemen anderen het over.
Zelfs presidentskandidaten gaan erin mee. Toen Hillary Clinton onlangs door een hiphopartiest naar haar business werd gevraagd, twijfelde ze geen moment. "Booming!"