Ben van der Burg is gefascineerd door innovatie. Tijdens de komende BusinessBoost Experiences geeft hij workshops hoe je als ondernemer innovatiever kunt worden. Een interview met deze oud-schaatser, innovatiejournalist en CCO van Triple IT.
In wat voor auto rij je?
“Een Tesla.”
Ah, een Elon Musk-fan!
“Dat valt erg mee. Musk heeft een paar goede ideeën, maar schiet door. Tesla, SpaceX, The Boring Company, Neuralink, SolarCity, Hyperloop: Musk heeft totaal geen focus. Dan denk ik: bouw nou gewoon die nieuwe Tesla Model 3 en maak daar een succes van. Trouwens, die auto pilot is wel aardig maar kan natuurlijk nog een stuk beter. Die zal in een file nooit een beetje naar links gaan om een motorrijder door te laten gaan. En als er iemand wil invoegen, geeft ´ie geen millimeter ruimte. Best wel asociaal.”
Toch geldt Musk als hét voorbeeld van innovatie van dit moment.
“Zeker, maar dat wil niet zeggen dat zijn manier de enige weg naar vernieuwing is. In mijn workshop tijdens de BusinessBoost Experiences laat ik zien dat innovatie heel erg te maken heeft met wie je zelf bent. Ik daag mensen uit hun eigen innovatiewetten te ontdekken. Voor mij geldt bijvoorbeeld dat kunst mijn geest open zet en me inspireert. Maar voor heel veel anderen werkt dat totaal niet.”
Wat mogen we verwachten van jouw workshop?
“Ik geef inspirerende voorbeelden en laat mooie filmpjes zien. Over innovatie maar ook over hoe je je kan laten inspireren. Bovendien wil ik dat deelnemers op zoek gaan naar de innovator in zichzelf. Dat doen we door veel te discussiëren over bepaalde thema’s. Bijvoorbeeld: wat is belangrijker, een goed idee of een goede uitvoering? Maar ook: kun je innovatie planmatig aanpakken of niet? Wie meedoet, gaat met drie goede, persoonlijke tips naar huis. En hopelijk met veel nieuwe energie om ze meteen in je eigen bedrijf in praktijk te brengen.”
Maar het is dus geen snelcursus ‘in 3 stappen leren innoveren’?
“Nee, daar geloof ik absoluut niet in. Er bestaan geen blauwdrukken of algemene wetten. Je moet juist op zoek naar wat voor jou persoonlijk het beste werkt. Neem nou Apple en Facebook, twee gigantisch innovatieve bedrijven. Maar hun methodes staan haaks op elkaar. Apple innoveert heel gestructureerd, met brainstormsessies, testmodellen en een planmatige uitrol. Facebook pompt zoveel mogelijk nieuwe ideeën de markt in en kijkt vervolgens wat werkt en wat niet.”
Je bent CCO bij Triple IT. Welke aanpak werkt voor jou het beste?
“Bij Triple IT doen we een beetje van beide. Als we ergens in geloven, maken we het, ook als er geen klanten voor zijn. In 2002 ontwikkelden we een app om tv-programma’s te streamen op je mobiele telefoon. We wisten dat we die app nooit in de markt zouden kunnen zetten omdat we de uitzendrechten niet hadden. Toch vonden we het belangrijk om hier tijd en energie in te steken, vooral omdat het ons inspireerde en ons denken over innovatie verder bracht.”
Is innovatie een must?
“Ja. Om de simpele reden dat je als mens elke dag een beetje aftakelt. Je moet jezelf dus continu ontwikkelen en blijven doorleren om op hetzelfde niveau te blijven. Bovenal is innovatie ontzettend leuk. Dan hou je het leven uitdagend.”
BusinessBoost Experience inspireert. Haal samen met topondernemers als Winston Gerschtanowitz, Aad Ouborg, Allard Droste en Steven Klooster meer uit jezelf. In vier energieke workshops ga je dieper in op je business. Zo leert Ben van der Burg je alles over innovatie. Schrijf je in voor een van zijn workshops op 11 juni (Nijmegen), 10 juli (Zwolle), 24 september (Rotterdam) en 9 oktober (Amsterdam). Deelname is gratis, maar meld je wel even hier aan.