Er komt geen wegenvignet in België. Op 1 januari 2016 moet wel een kilometerheffing voor vrachtwagens van start gaan.

Dat schrijft De Morgen dinsdag op basis van verschillende regeringsbronnen.

De Vlaamse regering was volgens de krant nooit enthousiast en nu beseft ook de Waalse regering dat het vignet minder rendabel is dan verwacht. De onderhandelaars van de gewesten zouden wel een akkoord hebben bereikt over een kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 2016, die jaarlijks 1 miljard euro moet opbrengen.

Het akkoord wordt volgens De Morgen waarschijnlijk donderdag goedgekeurd door de Brusselse en door de Waalse regering, en vrijdag door de Vlaamse regering.

De ANWB noemde de plannen eerder een ordinaire kostenverhoging voor niet-Belgen. Zonder vignet zouden buitenlandse automobilisten niet meer de weg op mogen. Het geld is voor wegenonderhoud. Directeur Guido van Woerkom toen: “Niet alleen vakantiegangers, maar ook mensen die dagelijks voor hun werk naar België moeten, worden op kosten gejaagd. Wij vinden dat het van de baan moet.”

Kilometerheffing vrachtwagens

Met de beoogde kilometerheffing voor vrachtwagens gebruikt België de vrachtwagen als melkkoe, vindt de Nederlandse transportsector. Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO.

De maatregel moet de Belgische schatkist 1 miljard euro per jaar opbrengen, meldde de Vlaamse krant De Morgen op basis van regeringsbronnen.

TLN en EVO berekenden eerder dat de kilometerheffing Nederlandse vervoerders jaarlijks 36 miljoen euro extra kost. België is voor de Nederlandse transportsector een belangrijk afzetland en doorvoerland naar het Zuiden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl