De grootste verfspecialist ter wereld wil de omzetgroei voornamelijk op eigen kracht realiseren, maar sluit overnames ook niet uit. ,,Wij kijken serieus naar alle mogelijkheden”, zo liet topman Hans Wijers weten.

Opkomende markten zullen een flinke bijdrage moeten leveren aan de omzetgroei. Eerder stelde AkzoNobel al dat de omzet uit China de komende jaren moet verdubbelen van 1,5 miljard dollar nu naar 3 miljard dollar. Dinsdag kwamen er ook nieuwe doelstellingen voor India, een verviervoudiging van de omzet naar 1 miljard euro, en Brazilië waar de omzet moet verdubbelen tot 1,5 miljard euro.

Opkomende markten

Binnen circa tien jaar zal ongeveer de helft van de omzet van AkzoNobel moeten komen uit de opkomende markten, de andere helft uit de ontwikkelde markten. Nu komt 37 procent van de omzet uit opkomende markten.

Beleggers en analisten toonden zich dinsdag weinig enthousiast over de plannen van de producent van onder meer Flexa, Dulux en Sikkens verf. De koers van het aandeel vloog omlaag. De doelstelling voor de winstmarge (ebitda) van 13 tot 15 procent zou daar debet aan zijn. ,,Niet erg ambitieus”, aldus analist Mark van de Geest van ABN Amro. AkzoNobel hanteerde eerder een doelstelling van 14 procent en heeft dat afgelopen tijd al ruim behaald. Wijers noemde dinsdag de 14 procent een ,,prima marge”.

Het dividendbeleid

Ook het dividendbeleid stelde beleggers teleur. Voor heel 2010 wordt het dividend met 0,05 euro verhoogd tot 1,40 euro. De markt had een verwachting van zeker 1,60 euro, meldden analisten. Het concern is van plan ,,een stabiel tot stijgend'' dividend uit te betalen, aldus financieel topman Keith Nichols.

Behalve in de opkomende markten zijn er volgens Wijers ook mogelijkheden voor groei in de `volwassen' markten, zoals de Verenigde Staten en Europa. AkzoNobel kan nog de voordelen plukken van consolidatie en marktaandeel winnen. Wijers stelde verder geen dubbele dip te verwachten.

In de VS

In de VS sloeg AkzoNobel eerder dit jaar een slag door de belangrijkste verfleverancier te worden van detailhandelketen Wal-Mart. Analisten speculeerden eerder dat het concern op den duur uit zou zijn op de verkoop van de al jaren verlieslatende verfactiviteiten in de VS. Als alternatief zou een joint venture voor de hand liggen. Wijers wilde dinsdag niet ingaan op deze mogelijkheden. De Amerikaanse decoratieve verftak zal volgens hem ,,op den duur'' weer winstgevend worden.

AkzoNobel heeft de afgelopen jaren een portfolioverandering ondergaan. Het concern verkocht de farmaceutische activiteiten (Organon) en deed ook de basischemie van de hand (onder meer National Starch). Mede door de aankoop van het Britse verfbedrijf ICI kwam er een sterke focus op verf. Wijers sprak dinsdag tegen dat het bedrijf ook af zou willen van de resterende chemie-activiteiten in de divisie Specialty Chemicals.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl