Een opvallende stap van Tesla-topman Elon Musk: hij wil zonne-energiebedrijf SolarCity overnemen. Tesla en SolarCity verbranden jaarlijks miljoenen, en draaien vermoedelijk nog jaren verlies. Beleggers snappen er niets van.
Keer op keer weet de maker van elektrische auto’s Tesla verwachtingen te overtreffen. Bijvoorbeeld met de Model 3, de eerste goed betaalbare Tesla-auto voor een breed publiek die eind 2017 op de markt moet komen. Begin dit jaar kon de Model 3 besteld worden. Analisten verwachtten dat er in een jaar zo’n 117.000 bestellingen zouden zijn. Dat aantal was op de eerste dag al binnen.
Desondanks zijn er ook zorgen over Tesla. De Californische automaker heeft grote capaciteitsproblemen, en het is maar de vraag of de autofabrikant alle beloofde elektrische modellen wel kan maken. Vorig jaar leverde Tesla namelijk maar iets meer dan 50 duizend auto’s af. Eerdere modellen van Tesla werden met flinke vertraging geleverd.
Torenhoge uitgaven
Een ander punt van zorg bij Tesla: de torenhoge uitgaven. De afgelopen jaren zijn er gigantische bedragen doorheen gejaagd met het produceren van de auto’s en het ontwerpen van Model 3. Aan het eind van 2015 had Tesla nog maar een miljard dollar in kas; de helft van wat er aan het begin van dat jaar op de bankrekening stond.
Tesla heeft genoeg problemen voor zichzelf, zou je denken. Maar met de mogelijke overname van SolarCity zou het zich nog een berg schulden op de hals halen. Bij elke dollar omzet die wordt gemaakt bij de zonnepanelenfabrikant, worden er namelijk zes uitgegeven, zo signaleert zakenkrant The Wall Street Journal. Jaarlijks krijgt Tesla er een rekening van 700 miljoen dollar bij.
De aandeelhouders van Tesla reageerden dinsdagavond dan ook allerminst enthousiast op de voorgenomen overname van SolarCity: de waarde van het aandeel Tesla zakte 12 procent.