- De Amerikaanse beleggingsexpert Chris Camillo is een fenomeen op zich.
- Camillo verdiende naar eigen zeggen dit jaar zo’n 10 miljoen dollar met een aandelenstrategie die hij al jaren hanteert.
- Hij speurt naar trends die nog niet in officiële verslagen van bedrijven of analistenrapporten zichtbaar zijn en speelt daar op in.
- Social media en ook fysieke bezoekjes aan winkels zijn belangrijk voor Camillo.
Je kunt gerust stellen dat Chris Camillo, mede-oprichter van het YouTube-kanaal Dumb Money rond beleggen voor particulieren, geen doorsnee beurshandelaar is.
De Amerikaanse beleggingsspecialist pluist geen kwartaal- en jaarverslagen uit. Hij doet niet aan technische analyse. En opmerkelijk genoeg maakt hij zich geen zorgen over het koersniveau van aandelen.
Maar wat doet Camillo dan wel? Zijn beleggingsstrategie gaat terug tot zijn vroege jeugd: “Ik handel al sinds ik een kind was”, vertelt hij aan Business Insider. “Ik bezocht als tiener rommelmarkten en boedelverkopen en kocht spullen, om ze met winst weer door te verkopen.”
Als tiener ontwikkelde Camillo een gevoel om unieke spullen te identificeren – antiek, verzamelobjecten, horloges, waaiers en baseball-kaarten. Hij had een neus voor spullen die relatief goedkoop werden aangeboden en verkocht die met forse winst.
Diezelfde aanpak bleek ook toepasbaar op beleggen in aandelen, ontdekte Camillo. Elke ochtend, voordat hij zich naar een boedelverkoop begaf, begon hij zijn dag met een ijsthee van Snapple, die hij kocht bij de winkel van 7-Eleven in de buurt.
Op een dag zag hij tot zijn frustratie dat zijn favoriete drankje ontbrak, en dat de sectie met koelkasten in de winkel kleiner was geworden. De verkoper bij de kassa vertelde hem dat Snapple marktaandeel verloor aan concurrenten en dat de krimp van het aanbod een noodzakelijke stap was.
Een normale klant zou wellicht zijn schouders hebben opgehaald over dat slechte nieuws en zijn vertrokken zonder er ooit nog aan te denken. Voor Camillo lag dat anders. Hij besefte dat de informatie waardevol was.
Na een korte consultatie met zijn oudere broer, een effectenmakelaar, ging hij short met aandelen van Snapple. Hij zette in op een koersdaling van het aandeel met behulp van put opties.
"Ik denk dat ik in enkele weken mijn geld drievoudig heb terugverdiend aan die put opties", zegt hij. Met die enkele transactie was het hek van de dam.
De strategie: sociale marktsignalen
Camillo omschrijft zijn beleggingsstrategie als arbitrage gebaseerd op sociale marktsignalen. Teruggebracht tot de kern gaat het erom veranderingen vroegtijdig te identificeren - of het nu gaat om consumentengedrag, cultuur, technologie of overheidsbeleid. Het gaat om zaken die een specifiek bedrijf of een bepaalde markt op een positieve of negatieve manier kunnen beïnvloeden. Hij speelt in op die verandering voordat de markt in bredere zin doorheeft wat het belang is bepaalde informatie.
"Als veel mensen beginnen te praten over een bepaald product waar ze enthousiast over zijn, of dat de liefde voor een bepaald merk of product juist bekoelt, moet je alert zijn", legt Camillo uit. "Dat zijn belangrijke dingen. Daarom richt ik mijn aandacht op gebieden waar Wall Street niet naar kijkt."
Terwijl veel beurshandelaren en vermogensbeheerders de meest recente financiële cijfers van een bedrijf onder de loep nemen, is Camillo hard aan het werk door social media als Reddit, Twitter, Facebook, TikTok, Instagram en Google Trends door te spitten op zoek naar kansen.
"De gegevens op basis waarvan ik handel zijn diffuus en daar houdt Wall Street niet van, want het is niet voorspelbaar", zegt hij. "Het gaat om een achterliggend verhaal, je moet de signalen in een bepaalde context plaatsen."
Camillo neemt het initiatief voor een transactie, als hij merkt dat de informatie die hij heeft nog niet breed is opgepikt. Dan doet hij verder onderzoek om er zeker van te zijn dat de desbetreffende informatie de potentie heeft om de koers van een aandeel in beweging te zetten.
"De optimale manier om deze strategie uit te voeren is om je niet bewust te zijn van het koersniveau wanneer je aan de transactie begint en niet te kijken naar de koers op het moment dat je uitstapt. En om eerlijk te zijn: dat lukt me niet goed, maar het gaat erom dat je puur handelt op basis van informatie die eerst niet en later wel in de markt is verwerkt."
Camillo baseert de omvang van zijn positie op de discrepantie die hij in de markt ziet. Een individuele positie in een aandeel kan variëren van 2 procent tot 30 procent van zijn portefeuille. Hij verkoopt als duidelijk is dat de relevante informatie breed is opgepikt in de markt.
De strategie van Camillo heeft tijdens de coronapandemie bijzonder goed gewerkt, zegt hij zelf. "Als je nergens naartoe gaat en niet makkelijk kunt reizen, wat ga je dan doen? Je gaat online shoppen, fietsen en kamperen. Deze trends zijn nu overduidelijk, maar in de vroegste fase van de pandemie had nog niet iedereen dat door. Dat gaf mij de mogelijkheid om kansen om in een vroeg stadium te benutten, met aandelen als Amazon en Shopify."
Sinds februari 2020 is de waarde van de beleggingsportefeuille van Camillo met bijna 10 miljoen dollar gestegen, blijkt uit een rekeningafschrift dat is ingezien door Business Insider en boekhoudkundig is gecontroleerd.
De strategie in actie: YouTube-influencer Jeffree Star
Camillo geeft ook een voorbeeld van afgelopen jaar. In maart 2019 keek hij naar een filmpje van YouTube-influencer Jeffree Star. Die liet zich lyrisch uit over een nieuw product van het beursgenoteerde cosmeticamerk e.l.f Beauty.
"Jeffree Star is een belangrijke influencer op YouTube en Instagram. Tienermeisjes die zich afvragen welke make-up ze moeten gebruiken, kijken naar zijn filmpjes", legt Camillo uit.
Toen Camillo naar het filmpje van Star over het product van e.l.f. keek, was het desbetreffende cosmeticaproduct nog niet erg bekend en werd het verkocht in Amerikaanse drogisterijketens als Walgreens en Target.
"Dit was echt belangrijk: een YouTube-video die viral ging waar miljoenen naar keken", aldus Camillo. Hij zag dat de poreless putty primer ook werd opgepikt op Twitter en Instagram. "Het was duidelijk dat Jeffree Star het merk in de schijnwerpers had gezet."
Camillo bezocht een aantal vestigingen van drogisterijketen Target en sprak met werknemers. Hij hoorde dat het product van e.l.f. Beauty niet alleen uitverkocht raakte, maar dat er dagelijks mensen langskwamen om te constateren dat het was uitverkocht. "En die mensen keken niet alleen naar de putty primer, maar wilden ook andere producten van e.l.f. Beauty hebben."
Camillo kocht het aandeel e.l.f. Beauty en zes weken later had dit een koerssprong van 50 procent doorgemaakt. "De moraal van dit verhaal is dat financiële analisten die de modesector volgen, geen moeite gaan doen om individuele beoordelingen van producten op social media te bekijken. Daar houden hedgefondsmanagers zich ook zeker niet mee bezig. Maar dat is precies wat ik wel doe."