- Durfinvesteerder Youbi Capital investeert sinds 2017 in crypto.
- Managing partner Chen Li van Youbi legt uit waarom beleggen in blockchain games zo populair is geworden onder durfinvesteerders.
- Hij deelt tips over het spotten van winnaars, waaronder 2 relatief nieuwe games met veel potentie.
- Lees ook: Een exclusief inkijkje in het leven van ‘Bitcoin Beach’: het kuststadje in El Salvador heeft een volledige crypto-economie opgezet.
De biitcoin en ether, de twee grootste cryptomunten ter wereld, zitten in een moeilijke fase sinds een paar maanden. Dat stelt Chen Li, managing parter bij durfinvesteerder Youbi Capital, die zich specialiseert in beleggingen die met blockchain te maken hebben, de technologie waarmee cryptomunten werken.
De bitcoin, ’s werelds meest verhandelde cryptomunt, heeft te maken gehad met een bijna onophoudelijke verkoopdruk sinds het bereiken van een recordstand van rond de 69.000 dollar afgelopen november.
De belangrijkste cryptomunt kroop de afgelopen dagen wat omhoog, maar staat nog steeds zo’n 36 procent onder die absolute piek. Ether verloor ondertussen ongeveer 31 procent, nadat deze cryptomunt in november een hoogtepunt van bijna 4.770 dollar aantikte.
De recente koersdalingen zijn niet verrassend, als beleggers rekening houden met het feit dat de vrije verhandelbaarheid van met name de bitcoin in de praktijk beperkt is, waardoor er makkelijk onevenwichtigheden kunnen ontstaan in vraag en aanbod.
Voeg daarbij het perspectief van hogere rentes in de Verenigde Staten dit jaar - wat minder gunstig is voor de aantrekkelijkheid van risicovolle beleggingen zoals cryptovaluta en aandelen - en veel van de verkoopdruk op de grote cryptomunten is verklaard.
Afgelopen jaar durfden meer institutionele beleggers in crypto te investeren. Maar als vastrentende waarden die minder risicovol zijn een hoger rendement gaan opleveren, zullen zowel de bitcoin als ether veel meer kopers nodig hebben om de koersen weer op te krikken, zegt Li.
"De marktkapitalisatie is al enorm voor de bitcoin en ether," zegt Li. "Er is meer liquiditeit nodig." Ofwel: een grotere groep van kopers en verkopers die voor balans zorgen in de markt.
Om dit te bewerkstelligen moet een breder publiek worden bereikt, dat misschien nog niet is aangesloten op het crypto-ecosysteem.
Durfkapitalisten gokken erop dat gaming een belangrijke ingang kan zijn om dat grote publiek te bereiken. Daarmee verwijzen ze naar de manier waarop zogenoemde massive multiplayer online games (MMOG), zoals World of Warcraft, aanvankelijk mensen naar het web trokken.
"We zien gaming als een ingang bij het grote publiek. In de vroege jaren 2000 boden MMORPG's (massive multiplayer online role playing games) een reden voor mensen om het internet te gebruiken", zegt Li. "Ik denk dat het met crypto een vergelijkbaar verhaal wordt."

Games die gebaseerd zijn op blockchaintechnologie zijn daarom het speerpunt geworden voor het durfkapitaalfonds van Li, dat sinds 2017 bestaat en voornamelijk investeert in projecten voor de crypto-infrastructuur en gedecentraliseerde financiering (DeFi).
"DeFi en games zijn erg vergelijkbaar," zegt Li. "Veel games zijn gewoon DeFi verpakt in een spelpakket."
Wanneer Li zich richt op deze twee gebieden van de cryptomarkt, legt hij de nadruk op het team dat achter specifieke projecten zit. Zo'n team moet in staat zijn een gemeenschap op te bouwen en een product te maken dat gemakkelijk te gebruiken is.
Populaire games die met blockchain werken
Li kijkt naar gebruiksdata om kansrijke games te identificeren die met blockchaintechnologie werken. Hierdoor kwam hij bijvoorbeeld bij een game uit zich onlangs ontwikkelde tot een grote winnaar.
Defi Kingdoms is een relatief onbekende DeFi-game die Axie Infinity (ook een DeFi-game) passeerde op basis van volumetrends, blijkt uit cijfers van Footprint Analytics
Afgelopen december startte Li met het monitoren van de cijfers en toen deze significant begonnen toe te nemen, kocht hij zich in bij het token van Defi Kingdoms, jewel genaamd.
"Ik denk dat het net voor kerst was toen deze game het volume van Axie passeerde en we onder de indruk waren", vertelt Li. "Dat was een belangrijke reden waarom we erin hebben belegd."
Defi Kingdom's jewel token steeg de afgelopen maand met 191 procent in waarde, van iets meer dan 7 dollar naar bijna 21 dollar. Tegelijkertijd daalde Axie Infinity's AXS token 25 procent in waarde, van 104 dollar naar 78 dollar.
Li gebruikt het Footprint Analytics platform om inzicht te krijgen in gebruiksdata. Dit platform biedt zowel gratis als betaalde diensten. Hij gebruikt het 'GameFi Dashboard' om data van verschillende blokchain games te analyseren.
Via de 'Top 10 Games Ranking (Last 10 Days)' zag Li de tractie die Defi Kingdoms aan het vergaren was tegenover Axie Infinity. Op de derde plaats staat momenteel Bombcrypto, een spel dat ook een potentiële bedreiging voor Axie's leiderschap zou kunnen zijn.
Li heeft niet belegd in Bombcrypto, maar benadrukt dat het een potentiële kanshebber kan zijn. Hij baseert dit op een grafiek die het aantal GameFi-gebruikers per blockchain weergeeft.
Op Binance Smart Chain (een blockchaindienst van Binance) heeft Bombcrypto onlangs veel marktaandeel gewonnen en haalt het metaverse gaming platform MOBOX in.
"Een week geleden had MOBOX 90 procent, of meer dan 90 procent van het marktaandeel in dit soort PvP-games", zegt Li. "Maar nu heeft Bombcrypto gewoon bijna de helft van het marktaandeel ingenomen."
Als je naar de grafieken kijkt, zijn volume en liquiditeit de belangrijkste factoren, zegt Li.
Volume vertaalt zich naar omzet, wat dan weer gebruikt kan worden om de games verder te ontwikkelen en om het aantal spelers te laten groeien, voegt hij toe. "Dat is de belangrijkste succesfactor die we gebruiken om games te beoordelen", aldus de durfkapitalist.
Bij blockchain games worden spelers ook investeerders en eigenaren
Liquiditeit is ook belangrijk volgens Li, omdat dit het makkelijker maakt om in en uit de token (cryptomunt) van een game te stappen. Dat is dan weer belangrijk als je veel veel nieuwe spelers wilt aantrekken.
Als hij naar fundamentele ontwikkelingen kijkt, ziet Li kansen voor 'Cradles: Origins of Species', afkomstig van een bedrijf dat hij in zijn beleggingsportefeuille heeft dat MMORPG's aanbiedt.
Deze game richt zich vooral op interactie en doorstroming van nieuwe content. Andere populaire blockchain games zijn vooral erg modulair, zegt Li.
'Cradles' stelt de gemeenschap in staat om feedback te geven en deel te nemen aan de ontwikkeling. De programmeurs worden ook beloond voor hun creaties in het spel met een aanzienlijk deel van de inkomsten van nieuwe inhoud die naar hen teruggaat, aldus Li.
"Het is vergelijkbaar met het businessmodel achter Roblox en Minecraft. Daar laten ze ook externe ontwikkelaars toe om nieuwe spellen te maken," zegt Li. "Ze zeggen dat ze ongeveer 30 tot 40 procent aan softwareprogrammeurs geven, maar niemand weet dat zeker. Dit komt doordat je de transacties niet kent en ze hun eigen boeken bijhouden. Er is geen transparantie."
Als je wilt gaan beleggen in blockchain gaming, moet je volgens Li wel door hebben hoe de opbouw van de verdienmodellen in elkaar zit.
Het kost veel om gebruikers te werven, zegt Li. In de eerste instantie moet een team programmeurs kunnen betalen en een systeem opzetten om tokens (de cryptovaluta van een game) te verkopen.
Maar daarna worden de early adopters eigenlijk zelf degenen die het spel verder helpen ontwikkelen en zijn dat ook investeerders in de game. Dat is vervolgens een belangrijk onderdeel van het succes en de ontwikkeling van de game en de mensen die het spelen.
"In plaats van durfkapitalisten in te schakelen, gebruiken game-makers het opzetten van een makkelijk te verhandelen token eigenlijk om spelers en early adopters te werven en te benutten als investeerders", zegt Li. "Dit is ook het idee achter web 3.0, wat inhoudt dat het netwerk eigendom is van de gebruikers. Voor gamers betekent dit dat het netwerk en de investeringen erin eigendom van de spelers zijn."