- In het huidige klimaat van tragere economische groei richten veel beleggers zich op ‘kwaliteitsbedrijven’ met een stabiele inkomstenstroom.
- Binnen dit segment zijn er echter ook ondernemingen die voorop lopen met innovatie.
- Twee fondsmanagers van vermogensbeheerder Vontobel benoemen 8 internationale aandelen die interessant zijn als ‘kwalitatieve groeiaandelen’.
- Lees ook: Het marktsignaal dat de crashes in 2000, 2008 en 2020 inluidde, geeft aan dat de beurs het opnieuw zwaar krijgt, volgens een topanalist
Wel of geen recessie in 2023? Het spant er nog om, maar duidelijk is dat de economie in veel westerse landen afkoelt. Beleggers kijken hierdoor uit naar bedrijven die het goed blijven doen in een klimaat van tragere economische groei. Dan gaat het vaak om zogenoemde kwaliteitsaandelen van ondernemingen met een stabiele kasstroom.
Fondsbeheerders David Souccar en Daniel Kranson van het beleggingsfonds Vontobel Quality Growth richten zich op dit segment. Maar zij geloven ook dat er binnen de categorie kwaliteitsaandelen bedrijven zijn die zich onderscheiden met innovatieve en op groei gerichte strategieën.
“Kwalitatieve groei betekent dat we kijken naar bedrijven met een concurrentievoordeel dat zich vertaalt in hogere winstmarges, hogere rendementen en een hogere mate van voorspelbaarheid van de winst”, legt Souccar uit in een gesprek met Insider. “Als je de markt wilt verslaan, moet je beleggen in bedrijven die sneller groeien dan de markt.”
Saaie bedrijven zijn vaak het meest recessiebestendig
Fondsmanagers Souccar en Kranson beleggen hoofdzakelijk op basis van analyses van individuele bedrijven, maar ze letten wel op de macro-economische situatie. In het huidige klimaat van lage economische groei zullen kwaliteitsbedrijven met goede groeiperspectieven het in hun optiek beter doen dan disruptieve techbedrijven die de afgelopen jaren dominant zijn geweest op de beurs.
Volgens Kranson is er een belangrijk verschil tussen hippe groeibedrijven die te maken hebben met overtrokken verwachtingen omtrent de groeiperspectieven en kwalitatieve groeibedrijven die al hebben bewezen solide winsten te kunnen behalen.
"We beleggen in niet in hoop. We bouwen een beleggingsporteuille die het over een langere periode beter moet doen dan het marktgemiddelde", aldus Souccar.
Souccar en Kranson hebben geen specifiek sectorvoorkeuren. Ze vermijden als het even kan wel de energiesector. Dat laatste heeft te maken met de grilligheid van bijvoorbeeld de ontwikkeling van olieprijzen, die lastig te voorspellen zijn.
De fondsbeheerders zien de meeste kansen bij bedrijven in ontwikkelde markten, al kijken ze ook naar opkomende markten. Recent speelt daarbij de heropening van de Chinese economie mee.
De nadruk van de beleggingsportefeuille ligt bij niet-cyclische bedrijven die beter bestand zijn tegen druk op de algemene bedrijfswinsten. Dit betekent ook dat het fonds van Souccar en Kranson in tijden exuberantie op de beurs minder goed presteert dan beleggingsportefeuilles met meer risicovolle groeiaandelen.
Saai maar toch innovatief
Kwalitatieve groeibedrijven kunnen saai ogen, maar ook bij deze groep gebeuren er interessante dingen, volgens Souccar.
Zo belegt het Vontobel Quality Growth-fonds onder meer in de Britse verhuurder van industriële apparatuur Ashtead. Dat klinkt niet heel hip, maar Ashtead heeft nieuwe manieren ontwikkeld om vraag, aanbod en het voorraadbeheer van machines in verschillende markten in te schatten. Daarmee kan het bedrijf verhuurprijzen beter afstemmen.
"Het gaat om vormen van innovatie die uitstijgen boven wat concurrenten in de markt doen en op dat vlak onderscheidt Ashtead zich zeker", zegt Kranson.
Souccar wijst in dit verband ook op de Amerikaanse hypermarktketen Walmart, die innovaties toepast in de toeleveringsketen, waardoor de productmix in de supermarkten verbetert.
Souccar en Kranson beleggen ook in het Duitse bedrijf Sartorius Stedim Biotech, dat apparatuur levert voor biotechondernemingen. "De vraag naar nieuwe medicijnen blijft aanwezig. De klanten van dit bedrijf moeten apparatuur blijven kopen, waardoor de groei zal doorzetten", volgens Souccar.
De twee fondsmanagers kiezen bij voorkeur voor multinationals in gevestigde markten zoals de Franse cosmeticareus L'Oreal en drankenconcern Diageo. In China zetten ze wel in op fast food conglomeraat Yum China, dat ketens als KFC en Pizza Hut exploiteert. "Het zijn prachtige merken, maar in China stonden ze onder druk, omdat mensen niet uit eten konden. Nu het leven daar normaliseert, komt er een versnelling van de groei aan", aldus Souccar.
Het Japanse techbedrijf Keyence is toonaangevend op het gebied van visuele technologie voor het geautomatiseerd uitvoeren van kwaliteitscontroles tijdens productieprocessen.
Daarnaast wijzen Souccar en Kranson op de leverancier van mijnbouwapparatuur Epiroc. "Dit bedrijf zet in op elektrificatie van machines die ondergronds worden ingezet voor de mijnbouw", aldus Souccar. Dat draagt bij aan ESG-doelen en biedt ook een minder vervuilende werkomgeving voor mijnwerkers.