De BelastingTelefoon scoort niet al te best bij vragen van mysteryshoppers van de Consumentenbond.
Wie belt met de informatielijn van de Belastingdienst krijgt in twee op de drie gevallen een fout of onvolledig antwoord op zijn vragen. Dat meldt de Consumentenbond donderdag. De BelastingTelefoon krijgt als rapportcijfer een 4,6. Ook in 2012 kreeg de lijn een onvoldoende.
Medewerkers van de informatielijn kregen van ‘mysteryshoppers’ zeven vragen voorgelegd, variërend in moeilijkheidsgraad. Elke vraag werd aan tien verschillende medewerkers gesteld. De fouten variëren van het onterecht vermelden van een leeftijdsgrens tot het vergeten van schenkbelasting.
Informatie BelastingTelefoon
Onjuiste informatie kan een belastingplichtige flink op kosten jagen of ervoor zorgen dat iemand een verkeerde financiële beslissingen neemt, aldus de bond. Zo kunnen ze een naheffing krijgen als er een fout in de aangifte staat.
Het ministerie van Financiën kondigde een jaar geleden aan dat medewerkers een moeilijke vraag voortaan direct zouden doorspelen naar een gespecialiseerde medewerker. Maar dat gebeurt nog steeds niet of nauwelijks.
Als het wel gebeurt, is de knowhow volgens de bond nog steeds ver te zoeken: de specialisten beantwoordden 12 van de 15 vragen alsnog fout of onvolledig. De Consumentenbond noemt het resultaat 'ontluisterend'.
Aangifte 2013
Particulieren moeten binnenkort weer flink aan de bak met de aangifte voor de inkomstenbelasting over het jaar 2013.
Voor de aangifte over 2013, die op 1 april een belangrijke deadline kent, speelt ook bijzonder punt. Wie 40 duizend euro per jaar of meer verdient, moet oppassen met de zogenoemde arbeidskorting die via de loonstrookjes is verrekend. Mogelijk ligt een naheffing van de fiscus op de loer. Zie het artikel ‘Jaaropgave en aangifte 2013: pas op voor extra heffing‘ voor meer uitleg over hoe dat precies zit.
Lees ook dit artikel: aangifte inkomstenbelasting, zet deze data in je agenda
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl