- De Belastingdienst blijft met een personeelstekort kampen, hoewel er dit jaar zo’n 2.400 voltijdsbanen bij zijn gekomen.
- Het gevolg van dit tekort is dat er menskracht ontbreekt om handmatige controles te doen.
- De problemen lijken de komende jaren alleen maar erger te worden, omdat het moeilijk is goed geschoold personeel te vinden en de fiscus draait op verouderde systemen.
- Lees ook: Zwartspaarder ontglipt aan fiscus: 3 dingen die staatssecretaris Van Rij wil doen
De Belastingdienst blijft met een personeelstekort kampen. Hoewel er dit jaar zo’n 2.400 werknemers bij zijn gekomen, was de uitstroom vele malen groter dan verwacht. Er is nog steeds een tekort van zo’n 1.000 voltijdsbanen, schrijft het AD.
Het gevolg van het personeelstekort is dat er menskracht ontbreekt om handmatige controles te doen. De Belastingdienst richt zich met de handmatige controle dit jaar op zo’n 212.000 controles van particuliere belastingaangiften. Dat is ruim 60 procent minder dan in 2016.
Dit betekent dat de fiscus steeds meer afhankelijk is van de automatische controle van belastingaangiften, waarbij softwareprogramma’s signalen geven over mogelijke onregelmatigheden.
Voor het handmatig controleren van de boeken van bedrijven hoopt de fiscus dit jaar op 8.400 uit te komen. In 2016 waren dat er nog bijna 28.000, een daling van 70 procent .
De beperkte handmatige controle zou er volgens de Belastingdienst toe kunnen leiden dat mensen gaan denken dat ze makkelijker kunnen sjoemelen. De pakkans neemt ogenschijnlijk immers af, als de automatische controlesoftware geen onregelmatigheden signaleert. Maar de belastingmoraal lijkt op dit moment nog geen probleem te zijn. Uit de fiscale monitor van de Belastingdienst blijkt dat ruim 90 procent vindt het ongehoord om te sjoemelen bij de aangifte en doet dit ook niet.
Het personeelstekort bij de Belastingdienst, dat nu nog wordt opgelost met het inhuren van externe mensen, blijft een probleem. Dat komt voornamelijk omdat de fiscus moet concurreren met het bedrijfsleven op een toch al krappe arbeidsmarkt, aldus het AD.
Aan de andere kant werkt de dienst met enorm verouderde systemen, in sommige gevallen stamt dit nog uit de jaren '90. Die worden nu nog beheerd door gespecialiseerde ICT'ers, maar die zullen in de komende jaren ook met pensioen gaan. En upgraden naar moderne systemen is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien ICT-personeel voor dit soort projecten moeilijk te vinden is.