- Beer in a Box, dat abonnementen op speciaalbier aanbiedt, wil met een crowdfundingactie minstens 250.000 euro binnenhalen om verder uit te breiden.
- Het Alkmaarse bedrijf zag de online bestellingen van bier door de coronacrisis met 700 procent toenemen.
- Door te investeren in het eigen online verkoopplatform wil Beer in a Box lokale brouwerijen steunen die minder kunnen afzetten door de coronapandemie.
In februari stond Beer in a Box op het punt om de tweede crowdfundingactie in hun bestaan te lanceren. Toen kwam het coronavirus en de intelligente lockdown. “We vonden een goed idee om even te wachten met de crowdfundactie”, vertelt mede-oprichter Tim Remmerswaal aan Business Insider.
In mei hakte het Alkmaarse bedrijf de knoop door om alsnog de crowdfundingcampagne te lanceren nadat het de verkoopcijfers in de lockdownmaanden met meer dan 700 procent zag toenemen. “Het gaat nu weer de positieve kant op en weten nu beter wat we waard zijn”, aldus Remmerswaal.
De teller staat inmiddels op meer dan 190.000 euro, 76 procent van het gestelde doel van 250.000 euro.
'Een soort bol.com voor bier'
Bij Beer in a Box kunnen consumenten online speciaalbier bestellen, maar ook abonnementen afsluiten voor een tweemaandelijkse verrassingsdoos gevuld met speciaalbier. Afgestemd op persoonlijke smaak.
Momenteel heeft het bedrijf 1.250 betalende abonnees, mede geholpen door honderden nieuwe aanmeldingen gedurende de lockdown.
Beer in a Box biedt brouwerijen ook via het eigen platform een online webshop aan. “We zien onszelf als een soort bol.com voor bier”, legt Remmerswaal uit. De webshop vind je gewoon op de website van de brouwer zelf, maar het Alkmaarse bedrijf voert dan de bestelling uit.
Corona is een keerpunt voor online bier bestellen
In 2017 haalde Beer in a Box ook al 128.000 euro op via crowdfunding. Waarom nu weer? Volgens Remmerswaal onderschrijft de coronacrisis het businessmodel van zijn bedrijf.
“Ik had niet verwacht dat bijvoorbeeld Skuumkoppe, het Texelse speciaalbier dat je bijna in elke winkel en op terras kunt krijgen, zoveel besteld zou worden bij ons. Sommige klanten bestelden dozen vol. Het was duidelijk dat het gemak van bestellen erg belangrijk was”, aldus de mede-oprichter van Beer in a Box.
De coronacrisis is dan ook een kantelpunt geweest voor het online bestellen van bier- en bierpakketten, denkt Remmerswaal. In de maanden maart, april en mei zag het bedrijf de inkomsten ten opzichte van vorig jaar met respectievelijk 427 procent, 338 procent en 577 procent stijgen.
Vrijdagmiddag- en zakenborrels gaan gewoon door, digitaal, en nu met een doosje met speciaalbier thuis achter de computer. Volgens Remmerswaal is de tijd daarom rijp voor uitbreiding van Beer in a Box.
Beer in a Box helpt brouwerijen tijdens de coronacrisis
Wat meehielp bij de groei de afgelopen maanden was de nauwe samenwerking tussen de brouwerijen en Beer in a Box. Remmerswaal: “Wat voor ons het belangrijkste is om bij stil te staan is dat wij bestaan bij de gratie van de diversiteit aan brouwers.”
Meer brouwerijen betekent meer bier, en dus meer smaken om de pakketbesteller mee te verrassen.
Toen de Nederlandse horeca op slot ging, benaderden brouwers hen actief om hun voorraad te helpen verkopen. “Speciaalbier is ontzettend populair, maar veel brouwerijen zijn volledig afhankelijk van events en horeca.”
Met het helpen van deze brouwerijen denkt Remmerswaal dat Beer in a Box een belangrijke bijdrage heeft geleverd in hun voortbestaan tijdens de coronacrisis. Inmiddels hebben al tientallen brouwerijen zich aangesloten bij het platform.
Klanten kunnen een aandeel nemen in Beer in a Box
Met de crowdfundingsactie wil Beer in a Box ook de banden hechter maken met de klant. Met elke vijftig euro inleg krijgen zij een aandeel in het bedrijf.
Volgens Remmerswaal is het belangrijk om de bierliefhebbers en brouwerijen dichter bij elkaar te brengen en zo de verkoop van speciaalbier makkelijker te maken. "Bierliefhebbers uit Nederland kunnen mede-eigenaar worden van ons platform en ons helpen om het grootste bierplatform van de wereld te bouwen."