Steeds meer mensen kijken streaming televisie via hun smartphone.
Adobe bracht onlangs een rapport uit over digitale video, schrijft de New York Times. In een jaar tijd ging het mobiel kijken van video omhoog met 57 procent. Online videokijken in het algemeen nam met 43 toe. Het gaat om 35 miljard ‘kijkmomenten’.
Opvallend is dat ‘authentiek streamen’ (ook bekend als TV Everywhere) waarbij mensen naar video kijken die online wordt aangeboden door het televisiestation zelf, steeds gewoner wordt. Deze manier van kijken groeit sneller dan andere bronnen van internetvideo zoals Youtube. Netflix werd echter niet meegeteld, terwijl die dienst wereldwijd 48 miljoen abonnees heeft.
Meer materiaal beschikbaar
Voorbeelden van ‘authentiek streamen’ zijn apps als HBO Go, Watch ESPN, Cartoon Network en CNBC. In Nederland heeft de publieke omroep de app NPO gelanceerd. Amerikaanse satelliet-tv-aanbieders hebben ook hun eigen apps geïntroduceerd. Steeds meer materiaal komt via deze apps beschikbaar, en er is het afgelopen jaar veel reclamebudget heen gegaan.
Eigen apps zijn aantrekkelijker voor gevestigde omroepen dan diensten als Netflix, die hun producties aanbieden, omdat gebruikers dan niet afstappen van hun tv-abonnementen. ‘Authentiek streamen’ nam afgelopen jaar met 246 procent (!) toe. Streaming kijkcijfers van de Olympische Spelen in Sotsji zijn niet meegenomen, dan zou dat percentage nog veel groter zijn uitgevallen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl