Ondernemingen in Nederland bellen nauwelijks via hun internetaansluiting.
Volgens BTG, de vereniging van Bedrijfs-telecommunicatie Grootgebruikers met
leden als ABN Amro en Shell, verkiezen grote bedrijven hun ‘ouderwetse’
ISDN-lijn boven technieken om via de internetaansluiting naar buiten te
bellen.
"Hoeveel van onze leden echt via de internetlijn bellen? Niemand voor
zover we zien", zegt een BTG-woordvoerder.
Volgens BTG is de kwaliteit vaak nog niet goed genoeg. Het kostenvoordeel van
bellen internetbellen gaat bovendien ook niet altijd op. Veel grootzakelijke
bellers kunnen vanwege hun schaal nu ook al grote korting op belkosten
bedingen, aldus BTG.
Ook mkb is huiverig
Ook kleinere ondernemingen blijven huiverig voor een daadwerkelijke overstap
naar internetbellen.
"Een klein percentage van onze achterban overweegt serieus over te stappen",
zegt Hennie Waalboer van STN, een stichting die de telecom- en
internetbelangen behartigt van brancheorganisaties. Die achterban bestaat
vooral uit kleine en middelgrote bedrijven. "Maar het zijn er maar heel
weinig die nu de overstap maken."
Bij de kleinere ondernemers bestaat koudwatervrees. Ook is het hen niet
duidelijk of digitaal bellen via VoIP (Voice over Internet Protocol)
eigenlijk voordelen oplevert.
Consumenten wel
De koudwatervrees bij bedrijven staat in schril contrast met het gedrag van
particulieren. Van de 5,89 miljoen vaste lijnen bij huishoudens in
Nederland, zijn er inmiddels 3,23 miljoen digitaal. Dat blijkt uit cijfers
van marktonderzoeker
Telecompaper. Telecombedrijf KPN is Nederlands marktleider in digitale
telefonie, met een marktaandeel van 35 procent.
Consumenten kiezen internetbellen veelal als onderdeel van een
combinatieabonnement met internet en/of digitale tv.
Wat moet je ermee?
De vraag is of het relevant is hoe een telefoongesprek uiteindelijk van A
naar B gaat. Voorstanders van bellen via de internetaansluiting zeggen dat
het kosten bespaart. Ook is het een systeem waarbij eenvoudig extra
toestellen, op verschillende locaties, bijgeplaatst kunnen worden.
Maar critici menen dat de kwaliteit van het bellen minder is. Ook is
telefoneren via de internetlijn niet per definitie goedkoper. Volgens
vereniging BTG bedingen veel grootzakelijke bellers nu al korting op
belkosten, waardoor VoIP-telefonie weinig voordeel oplevert.
ISDN aflopende zaak
Vrijwel iedereen is het echter eens dat vaste telefonie via ISDN een
aflopende zaak is. "ISDN is dood wat mij betreft", zegt Richard
Bordes van Priority, een dochterbedrijf van UPC dat VoIP-diensten aan
bedrijven verkoopt. "Uiteindelijk stopt iedereen met ISDN", zegt
ook Frank van Kasteren van ICT-adviesbureau WCS Teleadvies.
KPN heeft aangegeven binnen een aantal jaar te stoppen met ISDN. Nog bestaande
abonnementen zullen dan overgezet worden op een breedbandvariant.
Meer over voor- en nadelen van internetbellen in een volgend artikel,
vrijdag 17 juli op Z24.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl