- Liefst vier op de tien Nederlandse bedrijven die technologisch gespecialiseerd personeel aannemen, gooien de hengel uit naar het buitenland, blijkt uit onderzoek.
- Nederland laat daarmee andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, ver achter zich.
- Nederlandse bedrijven moeten het vooral hebben van talent uit gangbare techregio’s, zoals San Francisco en Berlijn.
- Lees ook: Hoogopgeleide zzp’ers zijn extreem gewild, maar hoe hengel je ze binnen? Geld is niet het belangrijkste, zegt de baas van een gespecialiseerd freelanceplatform.
Zo’n vier op de tien Nederlandse bedrijven gooit bij een speurtocht naar techtalent geregeld de hengel uit naar het buitenland. Nederland is daarmee internationaal koploper in het zoeken naar buitenlands talent, blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van het Nederlandse bedrijf Remote.
De onderzoekers bevroegen 1.485 hogere managers die momenteel technologisch gespecialiseerd personeel aannemen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld IT-programmeurs of data-analisten. De respondenten komen uit zes markten, waaronder ook de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Zweden.
Nederlanders zoeken vaakst in buitenland naar talent
Nederland onderstreept zijn aloude imago als internationaal handelsland, zo blijkt. Van alle zes onderzochte landen is Nederland koploper als het gaat om de zoektocht naar internationaal techtalent. Veertig procent van de Nederlandse managers die technologisch gespecialiseerd personeel zoeken, kijkt daarvoor wereldwijd. Nog eens 8 procent stelt soms in specifieke regio’s in Europa en de Verenigde Staten te zoeken.
Nederland scoort daarmee veel hoger dan de andere onderzochte landen. Het Verenigd Koninkrijk zoekt slechts 25 procent van de bedrijven in het buitenland naar techtalent, gevolgd door Duitsland (23 procent) en de Verenigde Staten (20 procent). In Zweden (16 procent) en Frankrijk (11 procent) zoekt men niet zo vaak naar techtalent over de landsgrenzen.
In onderstaande tabel zie je de resultaten per land.
Als Nederlandse bedrijven over de landsgrenzen kijken, richten zij zich het vaakst op talent uit meer traditionele techregio's. Zo'n twee derde (68 procent) van de managers geeft aan vooral te zoeken naar mensen uit steden als New York, Parijs, Berlijn en San Francisco. Toch geeft ook de helft van de managers (48 procent) aan te zoeken in minder gangbare regio's, zoals Buenos Aires, Helsinki en Guadalajara.
Wel moet meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven (52 procent) het nog vooral hebben van techtalent uit het eigen land. In de vijf andere onderzochte landen is dit percentage daarentegen nog hoger.
In grote markten als de Verenigde Staten (68 procent) en het Verenigd Koninkrijk (63 procent) richten managers zich vooral op techtalent uit de eigen arbeidsmarkt. Ook in Frankrijk (62 procent), Duitsland (59 procent) en Zweden (57 procent) gaan de techbanen vooral toe naar talent uit het eigen land.
De houding van Nederlandse techbedrijven ten spijt, lukt het Nederlandse bedrijven in bredere zin maar matig om buitenlandse specialisten aan te nemen. Slechts 4,2 procent van de Nederlandse beroepsbevolking was tussen 2016 en 2018 een internationale kenniswerker, tegenover een Europees gemiddelde van 7,2 procent, zo bleek uit het meest recente grote onderzoek van het CBS uit 2020.