- Nederlandse werkgevers geven hun eigen secundaire arbeidsvoorwaarden slechts een 6,3 als rapportcijfer.
- Dat blijkt uit onderzoek van HR-bedrijven YourCampus, Figures en 7people.
- Met name op het gebied van extraatjes voor het welzijn en de gezondheid van medewerkers laten bedrijven steken vallen.
- Lees ook: Netto loon in 2023: dit kun je verwachten voor loonstrookje in januari
Nederlandse bedrijven kloppen zichzelf niet bepaald op de borst, wanneer het om de secundaire arbeidsvoorwaarden gaat. Ze geven hun eigen pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden slechts een 6,3 als cijfer.
Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Benefits Benchmark Report van HR-bedrijven YourCampus, Figures en 7people.
Voor dit jaarlijkse onderzoek, dat maandag werd gepubliceerd, spraken onderzoekers in totaal 253 Nederlandse bedrijven in november en december 2022.
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn afspraken tussen werknemers en werkgevers in aanvulling op het salaris. Denk hierbij aan bijvoorbeeld pensioen, een vergoeding voor telefoonkosten, maar ook aan zoiets als een fiets of auto van de zaak.
Te weinig aandacht voor welzijn medewerkers
Volgens het onderzoek laten de onderzochte bedrijven in ieder geval steken vallen als het gaat om de secundaire arbeidsvoorwaarden rondom het welzijn en de gezondheid van medewerkers. Het gaat dan bijvoorbeeld om toegang tot een platform voor geestelijke gezondheid of een vorm van sport.
Slechts een derde van de onderzochte bedrijven biedt extra ouderschapsverlof aan boven op stimuleringsmaatregelen van de overheid.
Financiële secundaire arbeidsvoorwaarden zijn populairder. Ruim zeven op de tien bedrijven biedt een pensioenregeling aan via de werkgever. Bijna de helft van de bedrijven biedt een telefoonvergoeding.
Het leer- en ontwikkelingsbudget is tevens populair. Zes op de tien bedrijven bieden medewerkers een jaarlijks budget aan. In de meeste gevallen ligt dit tussen de 500 euro en 1.000 euro.
Nu bedrijven personeel vaker de mogelijkheid geven om thuis te werken, signaleren de onderzoekers ook vaker de thuiswerkvergoeding als secundaire arbeidsvoorwaarde. Deze vergoeding voor elektriciteit en internet voor thuiswerken, wordt door zo'n vier op de tien bedrijven verstrekt.
Werkt een personeelslid 40 uur per week thuis, dan ontvangt deze gemiddeld 42 euro per maand. Iets meer dan de helft van de onderzochte bedrijven voorziet personeel in een thuiswerkstoel of -bureau.
Extraatjes om talent aan te trekken op de arbeidsmarkt
Bedrijven zetten secundaire arbeidsvoorwaarden naar eigen zeggen voornamelijk in om talent te trekken en behouden (88 procent).
Zo'n zeven op de tien bedrijven gebruikt de secundaire arbeidsvoorwaarden daarnaast om de betrokkenheid en productiviteit van medewerkers te vergroten. Ongeveer zes op de tien bedrijven wil er het welzijn van medewerkers mee vergroten.
De onderzoekers menen dat bedrijven secundaire arbeidsvoorwaarden in de praktijk vooral inzetten voor het aantrekken en minder voor het behoud van talent. De voorwaarden worden namelijk vaak vóór de indiensttreding gecommuniceerd en daarna niet meer. Dit leidt ertoe dat medewerkers minder goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden en er daarom minder vaak gebruik van maken.
Krappe arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt is nog altijd zeer krap. Zo ziet bijna driekwart van de werkgevers zich genoodzaakt om nieuw talent een hoger salaris te bieden dan huidige werknemers met een soortgelijke functie en ervaring, signaleerde recruitmentbureau Robert Half dan ook afgelopen najaar in zijn Salarisgids 2023.
Populaire secundaire arbeidsvoorwaarden zoals thuiswerkbenodigdheden, een financiële thuiswerkvergoeding en een bijdrage in de ziektekostenverzekering worden regelmatig ingezet om talent aan te trekken en te binden, signaleerde het recruitmentbureau.