‘Schoenmaker blijf bij je leest’ is een gezegde dat niet elk bedrijf ter harte
neemt. Om te groeien, of nieuwe markten aan te boren, willen bedrijven hun
productaanbod nog wel eens flink uitbreiden.
Keiretsu
De keiretsu, Japanse superconglomeraten, zijn wellicht het meest bekende
voorbeeld. Zo heeft de Mitsubishi-keiretsu dochterbedrijven die auto’s
maken, chemicaliën produceren en die verzekeringen verkopen. Ook Zuid-Korea
kent dit soort reusachtige allesmakers, daar jaebols of cheabols genaamd.
Ook op zich staande bedrijven willen diversifiëren. Vaak zoeken ze het dicht
bij huis, bijvoorbeeld Apple die naast de verkoop van iPods ook een online
liedjeswinkel runt, of Bolletje dat inmiddels naast beschuit ook koekjes en
zoutjes produceert.
Verbazingwekkend
Sommige voorbeelden, van uiteenlopende producten van één fabrikant, wekken
verbazing op. Zo is Shimano bekend van fietsonderdelen, maar is het Japanse
bedrijf ook een van de grootste aanbieders van visspullen.
De reden van deze uiteenlopende producten? "Shimano was halverwege vorige
eeuw marktleider in fietsonderdelen als derailleurs", vertelt André
Piters van Shimano Fishing Benelux. "Het bedrijf wilde groeien, had
capaciteit genoeg, maar de fietsmarkt was eigenlijk te klein."
Dus keek het bedrijf wat het nog meer kon maken met de machines die Shimano al
had. Vismolens bleken via dezelfde perstechniek te fabriceren. De
uitbreiding naar hengels was weer een volgende stap. Piters: "Shimano
was daarbij snel in het gebruik van carbonvezels, die sterk en licht zijn.
En van dat materiaal waren ook weer fietsen te maken."
Bekijk de slideshow.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl