Grote Nederlandse bedrijven geven steeds vaker obligaties uit. De markt voor obligaties van niet-financiële bedrijven is daardoor sinds 2007 verdubbeld, tot 105 miljard euro in het eerste kwartaal van dit jaar. Dat meldde De Nederlandsche Bank (DNB) dinsdag.

Een belangrijke reden voor de populariteit van de obligatieleningen is de lage rente, die sinds begin 2009 onder het niveau van de rente op bankleningen ligt. Daarbij zijn banken steeds strenger geworden bij de kredietverlening.

Het aantal Nederlandse bedrijven dat de obligatiemarkt betreedt is volgens DNB wel beperkt. In de eerste helft van dit jaar ging het om acht niet-financiële bedrijven, tegen tien in heel 2012. KPN, Shell en Heineken waren eind vorig jaar de grootste Nederlandse spelers op de obligatiemarkt.

Crisis

De Nederlandse markt voor bedrijfsobligaties is vooral sinds de financiële crisis sterk gegroeid. Tot eind 2006 bleef de omvang redelijk stabiel rond 50 miljard euro, waarna in de eerste helft van 2010 een piek werd bereikt van 95 miljard euro. Vervolgens trad een kleine daling in, die in 2012 weer omsloeg in een sterke groei.

Ook in andere eurolanden zijn de bedrijfsobligaties sterk gegroeid. Tussen eind 2006 en mei dit jaar groeide de totale omvang van die markt in de eurozone met 82 procent, tot 945 miljard euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl