SNS vindt dat zowel omzet als winst lager zijn uitgekomen dan gedacht en spreekt over ,,een zwakke trend wat betreft volumes”. Vooral de volumedaling bij de divisie Caravan Ingredients (3,9 procent) was opvallend. Ook de Rabobank meldt een ,,matige start voor Caravan”.

CSM maakte eerder bekend zijn bakkerijtak te verkopen aan investeerder Rhône Capital en de divisies Purac en Caravan Ingredients te behouden. De omzet voor de resterende onderdelen daalde in het eerste kwartaal tot 180,5 miljoen euro, van 191,2 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat exclusief eenmalige kosten steeg licht tot 14,6 miljoen euro, terwijl de operationele winst inclusief eenmalige lasten wel flink lager uitkwam op 9,9 miljoen euro (van 14 miljoen in 2012).

Onder verwachting

Voor het gehele bedrijf daalde de omzet met 5,6 procent tot 779,9 miljoen euro, met een ebita exclusief eenmalige kosten die steeg tot 31,9 miljoen van 30,6 miljoen euro.

De bakkerijonderdelen die van de hand worden gedaan presteerden onder verwachting. ,,Je kan zeggen dat het maar goed is dat ze de bakkerijdivisie hebben verkocht. Want die was wel heel zwak”, aldus Vos. CSM gaf verder weinig details over de gang van zaken bij de onderneming die overblijft na de verkoop van de bakkerijtak en verwijst in dat verband naar de Capital Markets Day op 18 juni.

Beleggers waren mild gestemd en zetten het aandeel CSM dinsdag 0,6 procent hoger op 16,40 euro. De MidKap-index noteerde 0,5 procent hoger.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl