Wat is een goed moment om je bedrijf te verkopen? Dat heeft niet alleen te maken met bijvoorbeeld klinkende winst- en groeicijfers. Het strategische toekomstperspectief is minstens zo belangrijk.
Dat vertelt managing partner Michael Lucassen van investeringsmaatschappij TIIN Capital aan de site M&A.nl.
Lucassen verhaalt over de investering waar hij het meest van heeft geleerd. Dat was een participatie in de regionale bioscoopexploitant Polyfilm. Dat bedrijf verkocht Lucassen in 1997, toen hij werkte voor het investeringsfonds van SNS Reaal, aan het Belgische entertainmentbedrijf Kinepolis.
Wat was hier zo bijzonder aan? Polyfilm draaide destijds nog met klinkende cijfers, in een tijd dat bioscopen nog nauwelijks last hadden van digitale disruptie.
Maar de eigenaren van de bioscoop hadden wel een vooruitziende blik: “De eigenaren van Polyfilm zagen in dat ‘digitaal’ de toekomst had in de bioscoop. Omschakelen zou echter enorme investeringen vergen, en die konden ze niet opbrengen. Ze wilden het ook niet, aangezien ze niet geloofden in hun voortbestaan als zelfstandig bedrijf.”
Dus werd met behulp van Lucassen ingezet op verkoop aan een grotere speler in de markt.
De ervaringen met Polyfilm leerden Lucassen dat het heel belangrijk is om strategische ontwikkelingen op tijd te identificeren. "Strategische visie is doorslaggevend, niet de waan van de dag. En of oprichters met passie voor het product of de dienst richting geven en keuzes maken."