Tijd is de grootste vijand van de ondernemer, volgens serieondernemer Mike Cassidy. Een sollicitatieprocedure duurt bij hem één dag, investeerders krijgen een paar uur om te beslissen. Een bedrijf verkoopt hij binnen 500 dagen.

Aan de ene kant van het spectrum heb je bedrijven als Van Bommel, Heineken of Van der Valk. Generaties lang werken ze aan de opbouw van een winstgevende onderneming die de tand des tijds kan weerstaan.

Aan de andere kant heb je ondernemers als Mike Cassidy. Het kan hem juist niet snel genoeg gaan. Hij gunt zichzelf en zijn bedrijven hoogstens enkele jaren voordat hij ze in de etalage zet.

Multimiljonair

Cassidy is geen ondernemer die veel op de voorgrond treedt. Toch is hij al sinds de jaren negentig actief in Sillicon Valley als internetondernemer. En met succes; hij verdiende honderden miljoenen euro’s met de verkoop van bedrijven

Zijn eerste bedrijf, Stylus Innovation, dat een telefonie-applicatie voor Windows ontwikkelde, verkocht hij samen met zijn medeoprichters voor 13 miljoen euro in 1996. Niet spectaculair? Bedenk dat Cassidy en zijn drie mede-oprichters ieder 500 dollar kapitaal in brachten.

Serieverkoper

De volgende slag was groter. Direct Hit was een bedrijf dat bezoek op internetadressen kon meten, evenals de tijd die mensen op een bepaald internetadres besteedden. Zo kon het bedrijf de populariteit van webpagina's meten. In feite was het een soort voorloper van Google's meetprogramma pagerank. Precies 500 dagen na oprichting kocht de site AskJeeves Direct Hit voor 532 miljoen dollar.

Daarna volgden nog Xfire, een platform voor gamers dat werd verkocht aan mediagigant Viacom voor 110 miljoen dollar in 2006. In 2010 nam Google personeel en technologie over van Ruba, een site over reizen, voor een onbekend bedrag. Het bedrijf was nog geen vijftien maanden oud.

Wat is het geheim van Cassidy? De site Venturebeat.com zette een paar tips van de serieondernemer op een rijtje. In het kort raadde Cassidy starters het volgende aan:

1) Zet investeerders onder druk

Wil je kapitaal ophalen? Dan moet je volgens Cassidy alle mogelijke investeerders op dezelfde dag een presentatie geven. Vervolgens geef je ze een keiharde deadline: wie die niet haalt, doet niet mee.

En die deadline is niet een week weg, nee, die is dezelfde dag dat je de presentatie geeft. Op die manier geef je potentiële investeerders het gevoel dat het nu of nooit is.

2) Twee weken voor je idee

Gun jezelf twee weken om je idee voor een bedrijf uit te werken, niet meer. Neem je meer tijd, dan is de kans groot dat je gaat twijfelen en het uiteindelijk niet doet. Bovendien: als je meteen begint, weet je des te sneller of het bedrijf toekomst heeft.

3) Kom binnen 3,5 maand met een product of dienst

Snelheid is als start-up een van je belangrijkste wapens om de concurrentie, vaak rijker maar ook groter en langzamer, voor te blijven. Het is dus zaak snel, volgens Cassidy binnen vier maanden, een product of dienst op de markt te brengen.

4) Sollicitatieprocedures in één dag

Niks nachtje over slapen. Als iemand bevalt, neem je hem of haar nog diezelfde dag aan. Het geeft de werknemer het gevoel dat hij of zij speciaal is. Blijkt het toch niet te werken, dan ontsla je ze net zo snel. Iets wat in Amerika misschien wat makkelijker gaat, maar ook Nederlandse bedrijven kunnen snel van een werknemer af zolang die nog in zijn proefperiode zit.

5) Harde deadlines ook voor partners

Als je een overeenkomst wilt sluiten, stel een keiharde deadline. Is de deal dan nog niet rond omdat je potentiële partner nog twijfelt, jammer dan. Volgens Cassidy neemt de kans dat een deal rondkomt, elke dag dat de handtekening nog niet is gezet, met tien procent af.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl