Aan de ene kant van het spectrum heb je bedrijven als Van Bommel, Heineken of
Van der Valk. Generaties lang werken ze aan de opbouw van een winstgevende
onderneming die de tand des tijds kan weerstaan.

Aan de andere kant heb je ondernemers als Mike Cassidy. Het kan hem juist niet
snel genoeg gaan. Hij gunt zichzelf en zijn bedrijven hoogstens enkele jaren
voordat hij ze in de etalage zet.

Multimiljonair
Cassidy is geen ondernemer die veel op de voorgrond treedt. Toch is hij al
sinds de jaren negentig actief in Sillicon Valley als internetondernemer. En
met succes; hij verdiende honderden miljoenen euro’s met de verkoop van
bedrijven

Zijn eerste bedrijf, Stylus Innovation, dat een telefonie-applicatie voor
Windows ontwikkelde, verkocht hij samen met zijn medeoprichters voor 13
miljoen euro in 1996. Niet spectaculair? Bedenk dat Cassidy en zijn drie
mede-oprichters ieder 500 dollar kapitaal in brachten.

Serieverkoper
De volgende slag was groter. Direct Hit was een bedrijf dat bezoek op
internetadressen kon meten, evenals de tijd die mensen op een bepaald
internetadres besteedden. Zo kon het bedrijf de populariteit van webpagina’s
meten. In feite was het een soort voorloper van Google’s meetprogramma pagerank.
Precies 500 dagen na oprichting kocht de site AskJeeves Direct Hit voor 532
miljoen dollar.

Daarna volgden nog Xfire, een platform voor gamers dat werd verkocht aan
mediagigant Viacom voor 110 miljoen dollar in 2006. In 2010 nam Google
personeel en technologie over van Ruba, een site over reizen, voor een
onbekend bedrag. Het bedrijf was nog geen vijftien maanden oud.

Wat is het geheim van Cassidy? De site Venturebeat.com zette een paar tips van
de serieondernemer op een rijtje. In het kort raadde Cassidy starters het
volgende aan:

1) Zet investeerders onder druk
Wil je kapitaal ophalen? Dan moet je volgens Cassidy alle mogelijke
investeerders op dezelfde dag een presentatie geven. Vervolgens geef je ze
een keiharde deadline: wie die niet haalt, doet niet mee.

En die deadline is niet een week weg, nee, die is dezelfde dag dat je de
presentatie geeft. Op die manier geef je potentiële investeerders het gevoel
dat het nu of nooit is.

2) Twee weken voor je idee
Gun jezelf twee weken om je idee voor een bedrijf uit te werken, niet meer.
Neem je meer tijd, dan is de kans groot dat je gaat twijfelen en het
uiteindelijk niet doet. Bovendien: als je meteen begint, weet je des te
sneller of het bedrijf toekomst heeft.

3) Kom binnen 3,5 maand met een product of dienst
Snelheid is als start-up een van je belangrijkste wapens om de concurrentie,
vaak rijker maar ook groter en langzamer, voor te blijven. Het is dus zaak
snel, volgens Cassidy binnen vier maanden, een product of dienst op de markt
te brengen.

4) Sollicitatieprocedures in één dag
Niks nachtje over slapen. Als iemand bevalt, neem je hem of haar nog
diezelfde dag aan. Het geeft de werknemer het gevoel dat hij of zij speciaal
is. Blijkt het toch niet te werken, dan ontsla je ze net zo snel. Iets wat
in Amerika misschien wat makkelijker gaat, maar ook Nederlandse bedrijven
kunnen snel van een werknemer af zolang die nog in zijn proefperiode zit.

5) Harde deadlines ook voor partners
Als je een overeenkomst wilt sluiten, stel een keiharde deadline. Is de deal
dan nog niet rond omdat je potentiële partner nog twijfelt, jammer dan.
Volgens Cassidy neemt de kans dat een deal rondkomt, elke dag dat de
handtekening nog niet is gezet, met tien procent af.

Lees ook op Z24.nl:

Duitse broers schatrijk door klonen Groupon, eBay en
Facebook

Rijk worden? Vergeet Facebook, start een pizzeria

Hyves: de ondernemerslessen van Raymond Spanjar

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl