Bavaria neemt de Belgische speciaalbiermaker Palm over. De Nederlandse brouwer uit Lieshout koopt in eerste instantie 60 procent van de aandelen van Palm Belgian Craft Brewers. Het is de bedoeling dat het belang in 2021 wordt uitgebreid naar 100 procent.
Dat maakte Nederlandse bierbrouwer dinsdag bekend, zonder financiële details te noemen.
“Palm heeft een belangrijke plek in de Nederlandse markt en we zien mogelijkheden voor verdere internationale groei”, zegt directievoorzitter Jan-Renier Swinkels van Bavaria. “Daarnaast krijgen we met deze samenwerking toegang tot Belgische retail en horeca.”
Bavaria boekte vorig jaar een recordomzet van dik 531 miljoen euro. De Brabantse bierbrouwer slaagde erin om in diverse Europese landen marktaandeel te winnen. Ook in Rusland, Cuba, Australië, Canada en Zuid-Korea groeiden de verkopen.
Bavaria wil groeien
Maar Bavaria wil meer: wereldwijd moet de brouwer verder groeien. Het zet daarbij flinke stappen met bijvoorbeeld een nieuwe brouwerij in Ethiopië, die vorige zomer in gebruik is genomen.
Palm past in de groeistrategie van Bavaria. "België is hét speciaalbierland bij uitstek", aldus Swinkels. "Palm Belgian Craft Brewers heeft een rijk assortiment aan speciaalbieren opgebouwd dat complementair is aan onze merken." Palm heeft een breed aanbod van speciaalbiermerken, waaronder Palm, Rodenbach, Brugge, Steenbrugge, Cornet en Estaminet.
Palm in problemen
Bavaria en Palm zijn samen goed voor 600 jaar bierbrouwhistorie. De geschiedenis van Bavaria gaat terug tot 1719. De brouwerij van Palm werd opgericht in 1686 in het Belgische Steenhuffel. Anno 2016 produceren de brouwers gezamenlijk jaarlijks meer dan 6,5 miljoen hectoliter bier.
Met Palm gaat het de laatste jaren wel wat minder. De verkopen liepen terug en de onderneming schreef rode cijfers. Om het tij te keren zet de brouwer nu meer in op zwaardere speciaalbieren, om de afgenomen populariteit van hoofdbier Palm te compenseren. Vorig jaar werd voor het eerst in jaren weer winst gemaakt. De omzet daalde nog wel licht.
Strategische partner
Het samengaan met Bavaria moet Palm verder in de goede richting duwen. Palm krijgt nu ook toegang tot het internationale netwerk van de Nederlandse brouwer. "Om onze internationale distributiekracht te maximaliseren, zijn wij op zoek gegaan naar een strategische partner, waarbij Bavaria omwille van de vele synergieën direct aanvoelde als een 'perfect fit'", verklaart Palm-eigenaar Jan Toye.
Palm blijft onder de vleugels van Bavaria overigens als Belgische entiteit bestaan en behoudt een eigen directie.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl