Ook is het beeldmerk te vinden op bijvoorbeeld de tap, glazen en
uithangborden.
Voor de operatie is de fabriek in Lieshout maandag gesloten. Alle achthonderd
medewerkers trekken het land in om bij mensen thuis oude kratjes om te
ruilen voor nieuwe. Het oude familiebedrijf spreekt van een van de grootste
investeringen in haar geschiedenis.
Het gaat om een miljoenenoperatie, maar de firma wil geen cijfers geven.
Blauw beeldmerk
Zoals in het allereerste beeldmerk van Bavaria keert blauw terug als
belangrijkste kleur op de fles en op het blik. "We kiezen definitief voor
deze kleur”, zei directielid Peer Swinkels tijdens de presentatie. Bavaria
wil waarde toevoegen aan het merk zonder dat de prijs van het product
stijgt, legde hij uit.
Onderdeel van het nieuwe uiterlijk van Bavaria is een icoon in de vorm van een
kompas dat wijst naar het zuiden. Dit kompas staat symbool voor de
zelfstandige en eigen koers van het bedrijf. Een driehoek met ronde
zijkanten dient als basis voor de vormgeving als verwijzing naar de drie
broers Swinkels die het bedrijf in 1925 oprichtten.
Nieuw glas
Als eerste ter wereld introduceert Bavaria voor de horeca een glas dat aan de
onderzijde driehoekig is.
De nieuwe huisstijl is voor het bedrijf ook efficiënter. Bavaria gaat 12
procent minder glas gebruiken, 30 procent minder labels en behaalt een
hogere productiesnelheid, aldus het bedrijf.
Binnen anderhalf jaar zijn de vernieuwde producten ook verkrijgbaar in de
andere 129 landen waar Bavaria actief is. Bavaria is na Heineken de tweede
brouwer van Nederland en produceert per jaar 6,5 miljoen hectoliter bier.
Het bedrijf had vorig jaar een omzet van een half miljard euro. De
nettowinst was ruim 20 miljoen euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl