De eerste twee adverteerders in het speciale WK-reclameblok van de STER zijn bekend.
In Amerika is het al jarenlang een begrip: de reclames die worden uitgezonden tijdens de Super Bowl, de finale van de honkbalcompetitie. Het is het meest bekeken televisie-evenement van het jaar, en veel bedrijven grote merken de gelegenheid aan om uit te pakken met exclusieve televisiereclames.
Reclame-hype
De STER wil in Nederland eenzelfde reclame-hype creëren rondom een sportevenement. Daarom introduceert de stichting een speciaal reclameblok in de rust van de Nederlandse versie van de Super Bowl: de eerste wedstrijd van Oranje op het WK, op 13 juni. Het Nederlands elftal speelt dan tegen Spanje.
Dinsdag werden de eerste twee adverteerders bekend: brouwerij Bavaria en touroperator Sunweb. “Zo wordt reclame echt een traktatie voor de kijker”, zegt Ralph Bongaerts, marketingmanager van Bavaria in een persbericht.
Halve minuut voor 200.000 euro
Voor een halve minuut reclametijd moeten adverteerders 200.000 euro neertellen. In ruil daarvoor krijgen ze een kijkerspubliek van naar verwachting 10,7 miljoen zielen. Een betere deal dan in de de VS. Daar kostte een halve minuut tijdens de laatste Super Bowl zo’n 2,9 miljoen euro; er kijken gemiddeld 111 miljoen Amerikanen naar de finale.
De Ster wil in dat blok "hoogwaardig entertainment van unieke, nooit eerder vertoonde commercials". Het blok gaat Super Dutch heten. “Veel adverteerders haken tijdens grote sportevenementen in met speciale commercials en wij bieden hen nu de mogelijkheid om bijvoorbeeld de primeur van deze inhakers uit te zenden in het speciale Super Dutch blok”, aldus Arian Buurman, algemeen directeur Ster.
“Miljoenen Nederlanders zitten 13 juni klaar. Dat zorgt voor ultieme aandacht voor commercials en merken."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl