Tesla is bekend als maker van elektrische auto’s. Maar het bedrijf van miljardair Elon Musk stort zich nu ook op accu’s voor thuisgebruik. Daarmee moet het makkelijk worden om energie van zonnepanelen op te slaan en zo minder afhankelijk te worden van energiebedrijven.
Het Californische bedrijf onthulde donderdag de Powerwall, een lithium-ion batterij voor thuisgebruik met een capaciteit van 7kWh of 10 kWh. De accu heeft de afmetingen van een flinke cv-ketel en kan zowel binnen als buiten gemonteerd worden. Het formaat van een kleine radiator dus.
Volgens Siebe Schootstra van EnergieBusiness.nl is de nieuwe vinding van Tesla vooral interessant voor mensen met zonnepanelen op hun dak. “Als de panelen meer stroom leveren dan op dat moment gebruikt wordt, kan het overschot worden opgeslagen voor gebruik op een later tijdstip. Dit voorkomt teruglevering aan het net en dat is vanwege de lage vergoeding voor teruggeleverde stroom financieel mogelijk interessant”, schrijft Schootstra.
Salderingsregeling
Particulieren met zonnepanelen kunnen de stroom die ze opwekken terugleveren aan het net. Gangbaar is om de hoeveelheid geleverde zonnestroom te verrekenen met de stroom die je afneemt van de energieleverancier. Dat heet salderen.
“Mocht ook de salderingsregeling afgebouwd worden, dan is er een extra reden om te investeren in lokale opslag van zelf opgewekte elektriciteit”, meent Schootstra. Minister Kamp heeft eerder aangegeven in 2017 de huidige regeling te evalueren.
Tesla mikt in eerste instantie op de Verenigde Staten, waar de Powerwall deze zomer geleverd wordt. Daarna volgen Duitsland en Australië aan het einde van dit jaar. Musk wil de thuisbatterij in de toekomst ook leveren aan ontwikkelingslanden, waar elektriciteitsnetten onbetrouwbaar zijn of geheel ontbreken.
Gunstig voor Nederland?
Kan het voor een Nederlands huishouden met zonnepanelen uit om een Tesla Powerwall aan te schaffen? Tijd voor een berekening op een 'bierviltje'.
Het prijskaartje dat aan de accu van 7 kWh hangt, is 3000 dollar, omgerekend 2.670 euro. Voor de 10 kWh-versie ben je 3.500 dollar kwijt, oftewel 3.110 euro.
Maar dat is maar het halve plaatje. De aanschaf van zonnepanelen moet ook mee worden genomen. Een installatie van tien panelen inclusief omvormer en eenmalige vervanging van de omvormer kost zo'n 7.000 euro, becijferde Milieucentraal. Dan heb je een capaciteit van zo'n 3.000 wattpiek, waarmee je circa 2.700 kWh per jaar aan stroom kunt opwekken.
Een gemiddeld Nederlands gezin verbruikt 3.340 kWh per jaar aan elektriciteit, aldus voorlichtingsinstituut Nibud. Als je uit tien zonnepanelen zo'n 2.700 kWh stroom haalt per jaar, komt dat neer op 7,4 kWh per dag. Dat zou betekenen dat een doorsnee huishouden met de grote Powerwall van 10 kWh ruim toekan voor de dagelijkse energievoorziening. Met de opwekcapaciteit uit de tien zonnepanelen kom je nog wel wat tekort om helemaal zelfvoorzienend te zijn in je stoomvoorziening.
Zet je de totale investering in de zonnepanelen en de thuisaccu van Tesla af tegen de huidige gemiddelde stroomprijs van 23 eurocent per kWh, dan leveren zonnepanelen plus accu van Tesla na ongeveer 16 jaar een financiële besparing op.
Praktische bezwaren
Dit is in het meest gunstige scenario. Dat betekent dat de zon genoeg moet schijnen om de accu helemaal op te laden, dat de accu alle opgeslagen energie kan leveren en dat de capaciteit van de batterij niet onder een kritiek niveau zakt na een aantal jaar. Met name de laatste twee punten zijn onwaarschijnlijk.
Ook heb je voor twaalf zonnepanelen een behoorlijk dak nodig. Voor de meeste mensen is zes panelen realistischer. Verder kan een daling van de stroomprijs roet in het eten gooien en de terugverdientijd verlengen.
Het is bovendien de vraag of de eerste generatie van deze accu het zestien jaar volhoudt. Tesla geeft tien jaar garantie op de Powerwall.
Tesla-topman Musk toont met de accu voor thuis weer eens aan dat hij niet bang is om baanbrekende ideeën om te zetten in echte producten. Maar wil je een Tesla Powerwall aanschaffen, dan moet je het vooral doen om je eigen CO2-uitstoot te verkleinen. Rijker zul je er in Nederland niet gauw van worden.