Een groep franchisers van speelgoedketen Intertoys probeert te voorkomen dat de Bart Smit in hun stad wordt omgebouwd tot Intertoys.
Beide speelgoedketens zijn onderdeel van Blokker Holding, dat een merkensanering doorvoert waarbij Bart Smit verdwijnt. Intertoys-franchisers zijn echter bang dat een tweede vestiging van omgebouwde Bart Smit-winkels te dichtbij in de buurt komt, waardoor ze klanten zullen verliezen.
De franchisers zijn daarom naar de rechter gestapt, meldt het FD.
Blokker Holding, eigenaar van Intertoys, Bart Smit en Toys XL, besloot vorig jaar dat alle winkels tot een Intertoys omgebouwd zouden worden. Het gaat om ongeveer 150 filialen van Bart Smit. Blokker Holding is onlangs begonnen met het omturnen van de winkels.
Maar een deel van de franchisers van Intertoys heeft daar grote moeite mee, omdat er één of meerdere Bart Smit-winkels in hun verzorgingsgebied liggen. Het gaat in totaal om 22 franchisers. “Zij hebben het al moeilijk en krijgen er nu om de hoek nog een identieke concurrent van hun eigen organisatie bij”, schreef één van hen vorig jaar al in een anonieme brief. Nu hebben veertien ondernemers zich verenigd, en een kort geding aangespannen tegen Blokker Holding. Die zaak dient donderdag in Amsterdam.
Eerder bepaalde de voorzieningenrechter al dat de Bart Smit in Lisse voorlopig niet omgebouwd mag worden. Donderdag is nog een kort geding dat is aangespannen door een franchisehouder in Den Bosch.
Compensatie niet genoeg
Blokker Holding heeft de franchisers voorgesteld om de schade deels te compenseren, maar daar is geen enkele ondernemer mee akkoord gaan. Een aantal ondernemers heeft wel besloten om dan zelf maar de nieuwe Intertoys uit te baten.
In een aantal franchiseovereenkomsten is opgenomen dat er alleen een nieuwe Intertoys mag komen als de franchiser daarmee akkoord gaat. Dat is onder meer het geval bij de franchiser in Sassenheim, die concurrentie krijgt van een Intertoys in Lisse, dat onder het verzorgingsgebied van Sassenheim valt. De franchise-ondernemer gaat niet akkoord met een nieuwe vestiging, omdat hij vindt dat hij niet voldoende wordt gecompenseerd.
Intertoys heeft voorgesteld om de kosten van reclame in drie postcodegebieden op zich te nemen, en een compensatie van maximaal 18.000 euro. Die laatste regeling zou vijf jaar gelden. Maar de franchiser wil meer geld, en een regeling die langer loopt.
Blokker Holding zegt met de franchisers te willen blijven overleggen over een passende oplossing.