Met de nieuwste Barbiepop zet speelgoedproducent Mattel in op de verdere empowerment en emancipatie van de iconische speelgoedpoppen voor meisjes. Dat is hard nodig, want Barbie is niet meer het verkoopsucces dat ze ooit was.

De nieuwste Barbie gaat sportief gekleed en heeft een laptop en een tablet waarop ze spelletjes en apps ontwikkelt.

‘Game Developer’ Barbie is de nieuwste pop uit Mattel’s serie ‘Career of the Year’ en is meteen een grote hit, zo meldt de site Inc.com. Op website Mattel.com was de Barbie dan ook binnen enkele dagen uitverkocht. De nieuwe Barbie, die aanvankelijk 13 dollar kostte, doet nu al meer dan 100 dollar op veilingsite eBay.

Barbie met blikschade

Met de nieuwe Barbie appelleert Mattel niet alleen aan de roep om een meer eigentijdse en geëmancipeerde Barbie, het is ook een poging haar gedeukte blazoen wat op te poetsen. Zo gaf Mattel in 2014 een boek over Barbie uit met de titel ‘Ik kan computerprogrammeur worden.’

Barbie moest zich bij het programmeren echter laten bijstaan door twee jongens, wat een storm aan kritiek op internet teweeg bracht. Mattel zag zich zelfs genoodzaakt tot een formeel  mea culpa op Facebook en beloofde Barbie een meer ‘empowered’ karakter te geven.

Enter 'Game Developer' Barbie. De nieuwe pop, die volgens Mattel goed binnen de gaming community en door 'tech women' wordt ontvangen, is de laatste in een serie 'carrière-geörienteerde' poppen waaronder een dierenarts, regisseuse, ballerina en gymnaste.

Modern jasje, gewone maten

De nieuwe serie is een poging van Mattel om de immer jong ogende 57-jarige Barbie te moderniseren en de kritiek te pareren dat het bedrijf niet-geëmancipeerde stereotypen over vrouwen in stand houdt. Niet voor niets heeft het bedrijf ook de lichaamsvormen van Barbie aangepast.

Barbie komt nu in de maten, lang, klein en met meer gewelfde vormen. Mattel's operationeel directeur Richard Dickson verklaarde onlangs nog tegen Time dat Mattel empowerment van vrouwen uitstraalt.

Dalende verkopen Mattel

Een en ander moet natuurlijk niet los gezien worden van de gestaag afnemende verkoopcijfers van de speelgoedfabrikant. Die bevinden zich op het laagste punt sinds 23 jaar. Ook Barbie's hoogtijdagen lijken voorbij.

Barbie bracht afgelopen jaar minder dan een miljard dollar omzet binnen voor Mattel, tegen 1,8 miljard dollar in het piekjaar 1997. Niet verwonderlijk, in de jaren negentig had 95 procent van de Amerikaanse meisjes tussen de 3 en 11 jaar minimaal een Barbiepop.

Het is de vraag of Mattel met de nieuwe generatie Barbies het tij kan keren. Barbie's afnemende populariteit hoeft geen ramp te zijn voor Mattel zolang de fabrikant de omzetkrimp bij Barbie kan ondervangen met merken als het populaire Monster High Dolls. De afgelopen twaalf maanden steeg het aandeel Mattel in elk geval met ruim 20 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl