Banken en verzekeraars zijn niet alert genoeg op de kwaliteit van screeningen bij sollicitaties. Snelheid en gemak dreigen ten koste van betrouwbaarheidschecks te gaan.

Dat stelt directeur Jerry Brouwer van de organisatie DSI in het jongste nummer van het Tijdschrift voor Compliance. DSI is een zelfreguleringsinstituut voor de financiële sector en verzorgt onder meer screenings van personen die werkzaam zijn in de financiële sector. Daarvoor worden checks gedaan zoals de verificatie van diploma’s, referenties van eerdere werkgevers en insolventiegegevens. En via het ministerie van Justitie wordt een  een Verklaring Omtrent het Gedrag aangevraagd om te kijken of iemand een strafblad heeft.

Financiële instellingen zoals banken en verzekeraars kunnen bij DSI tegen kostprijs screenings laten doen, maar deze ook inkopen via hun afdeling personeelszaken bij commerciële partijen. Die zouden volgens DSI-directeur Brouwer uit kostenoverwegingen eerder geneigd zijn bepaalde delen van de screening niet uit te voeren, zoals het aanvragen van de Verklaring Omtrent het Gedrag. De nadruk op snelheid en gemak bij werkgevers in de financiële sector zet zodoende de kwaliteit van screeningen onder druk, aldus Brouwer.

“De afdelingen personeelszaken en inkoop hanteren dezelfde formules die ze ook hanteren bij de inkoop van telefoons of printpapier. De compliance officer zou toch aan de voordeur moeten staan om te kijken naar de nieuwe mensen die het bedrijf binnen komen”, stelt Brouwer.

De directeur van DSI vindt dat de compliance- en security-afdelingen bij banken en verzekeraars altijd een leidende rol moeten hebben bij de aanname van personeel. Wat ook zou helpen is een centraal register waarin alle gescreende kandidaten van zowel DSI als commerciële screeners worden opgenomen. Brouwer: “Zo kunnen eerdere screenings van de persoon kunnen worden vergeleken met nieuwe screenings.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl