Door de pandemie is de digitale ontwikkeling – die natuurlijk al even bezig was – enorm versneld. Voor de financiële sector betekent dit dat verouderde systemen en handmatige processen dringend aan vervanging toe zijn. Ze moeten plaatsmaken voor nieuwe werkwijzen én aangevuld worden met nieuwe diensten. Veel banken en financiële ondernemingen staan voor enorme uitdagingen, omdat ze dit nog niet hebben gedaan.
Analyseplatform Tableau ondersteunt bedrijven tijdens hun data- en digitaliseringstraject. Zo helpen ze data uit verschillende bronnen te verzamelen om jou een goed beveiligd, eenduidig beeld te geven. Dit om jouw datagedreven bedrijfsstrategie te versnellen. Zo begrijpen medewerkers problemen sneller en kunnen ze gezamenlijk naar oplossingen toewerken.
Erik ten Bruggencate, Benelux salesmanager bij Tableau Software legt uit: “Dat laatste is absoluut essentieel om als bedrijf te slagen: verbondenheid en community. Door werknemers een analysetool te geven die ze zelf kunnen raadplegen, krijgen ze meer vrijheid om nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Zonder te hoeven wachten op IT. En zo krijgt IT ook meer tijd voor andere zaken.”
Het belang van inzicht in de behoeften van de klant
Er worden steeds hogere eisen aan de diensten van financiële instellingen gesteld. Wil je een goede klantenservice bieden, dan is het belangrijk om de behoeften van de klant te begrijpen en daaraan te voldoen. Het maakt niet uit hoe ingewikkeld iets is, de klant moet het beleven als een snel en soepel proces.
“Het gaat niet meer om je aanpassen aan veranderingen in de markt, maar om begrijpen wat de klant nodig heeft. En om daarin te voorzien, voordat de concurrent dat doet. Banken kunnen tot 27,5 procent groeien, alleen al door de beleving van hun klanten te verbeteren”, tipt Ten Bruggencate.
Maar het draait niet alleen om je klantenservice. Ook is de regelgeving voor data en integriteitsproblemen aangescherpt. Wil je aan de nieuwe wettelijke voorschriften voldoen, dan heb je een betere datacapaciteit nodig. De expert benadrukt hoe belangrijk het is om proactief te handelen. “Als de regels aangescherpt worden, is het belangrijk dat je goed bent voorbereid. Je bedrijfsinformatie kan volledig inzicht bieden in risico’s, verkoop en klantwaarde. De verzamelde data helpt je tegelijkertijd ook om te voldoen aan toekomstige vereisten.
De kracht van data
De kracht van data is groot. Met data maak je processen efficiënter en bespaar je kosten. Je kunt je risicobeheer verbeteren en als financiële instelling bedreigingen identificeren en potentiele fraude voorspellen en voorkomen.
“De digitale weg inslaan is geen toekomstmuziek, maar iets om vandaag te doen als financial. Bedrijven die zich niet aanpassen aan de eisen van de nieuwe digitale realiteit, lopen reële – en bovendien steeds meer – risico’s. Data staat centraal in deze transformatie”, zegt Ten Bruggencate.
Kom meer te weten over hoe Tableau de financiële dienstensector helpt om een nieuw tijdperk van meer klantbegrip te betreden.
Over Tableau Software
Tableau is onderdeel van Salesforce en helpt mensen actiegerichte inzichten uit data te halen. Met visuele analyses zonder beperkingen kun je vrijer verkennen. Maak dashboards en voer ad-hoc analyses uit met enkele muisklikken. Deel je werk met wie je maar wilt en beïnvloed je bedrijf. Van grote globale ondernemingen tot startups en kleine ondernemingen: overal ter wereld wordt Tableau gebruikt om data te zien en begrijpen.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Tableau.