- Doordat de Europese Unie de verkoop van benzine- en dieselauto’s wil verbieden in 2035, zouden er een half miljoen banen verloren gaan.
- Dit beweert Clepa, een brancheorganisatie voor toeleveringsbedrijven in de autobranche, na rondvraag bij 100 leden.
- Onderzoeksbureaus schetsen een minder heftig toekomstbeeld en stellen dat er veel minder banen verloren gaan of dat er zelfs banen bijkomen.
- Lees ook: Tesla-rivaal Rivian is naar verluidt in gesprek met VDL Nedcar – een overname wordt niet uitgesloten
Met het plan van de Europese Unie om de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s in 2035 te verbieden, zouden honderdduizenden banen kunnen verdwijnen, waarschuwt Clepa, een brancheorganisatie voor toeleveringsbedrijven in de autobranche.
De brancheorganisatie komt tot dit cijfer na een rondvraag bij honderd leden. Deze schetsen dat ze voor 2030 ruim ruim een half miljoen banen zouden moeten schrappen. Maar aan de andere kant blijkt dat er ook minimaal 226.000 nieuwe banen bijkomen in de sector. Daardoor komt het netto banenverlies uit op 275.000.
Op dit moment zijn er in de hele EU zo’n 2,6 miljoen mensen werkzaam in de bouw van auto’s.
Omslag naar elektrisch voor auto-industrie
In het verleden schreeuwden de toeleveranciers ook van de hoogste daken over het potentiële banenverlies waar ze tegenaan zou lopen, als Europa de plannen zou voortzetten. Maar andere onderzoeken brengen wat nuance in de stand van zaken aan.
Zo blijkt uit onderzoek van Car Future dat het aantal banen in de autobranche in het absolute slechtste geval met 1,9 procent zal afnemen. Dat zou neerkomen op ongeveer 52.000 banen in verdeeld over Europa.
Onderzoeksbureau Transport & Environment verwacht dat er 306.000 banen verloren gaan door de opmars van de elektrische auto. Maar het benadrukt hierbij dat maar 27 procent hiervan (84.000) komt door de toename in elektromobiliteit, de rest zou te maken hebben met de optimalisatie die bij de bedrijven wordt doorgevoerd.
Een onderzoek van Clean Energy Wire een nog positiever beeld. Het toont aan dat voor Duitsland alleen ongeveer 180.000 banen op de tocht staan bij bedrijven die met verbrandingsmotoren werken, en dat dit gecompenseerd wordt door 205.000 nieuwe banen bij bedrijven die voor elektrische auto's aan de gang zijn. Een plus van 25.000 banen. Vooral in de armere regio's zou dit voor extra werkgelegenheid zorgen.
De onderzoekers willen bij dit alles graag benadrukken dat ze verwachten dat veel banen niet verloren gaan, maar dat mensen in andere rollen terechtkomen.
Ook moeten er flink wat banen bijkomen doordat er naar verwachting veel batterijfabrieken worden bijgebouwd. Als voorbeeld wordt de Gigafactory van Tesla in de buurt van Berlijn aangehaald, die alleen al goed zou zijn voor 35.000 banen.
Volkswagen denkt dat het allemaal wel meevalt
CEO Herbert Diess van Volkswagen denkt dat de apocalyptische cijfers wat overdreven zijn. Hij laat weten dat maar een heel klein gedeelte van het bouwen van auto's wordt getroffen door de overstap naar elektrisch. "Het grootste deel van de auto blijft hetzelfde," vertelt hij in een reactie aan zakenkrant The Financial Times. "Het is nog steeds een combinatie van stoelen, verf, carrosserie, interieur, wielen en assen."
"Voor de mensen die werken met brandstofinjectiesystemen of versnellingsbaken, is het een ander verhaal. Maar ik denk dat er voor zo'n 70 tot 80 procent van de automotive-toeleveranciers geen verandering zal komen," legt hij uit aan FT.