Een driedagenbaardje – of zelfs een volle baard – is nog steeds in de mode, en scheerbedrijven beginnen daar last van te krijgen. Producenten van scheermessen en scheerapparaten melden een dalende omzet.
Al een paar jaar is de baard helemaal terug voor de hippe man. En dat blijft niet zonder gevolgen voor de industrie. Zowel in de Verenigde Staten als in Europa zit er weinig groei in de markt voor scheerproducten voor mannen, schrijft Quartz op gezag van onderzoeksbureau Euromonitor.
Het Amerikaanse Energizer Holdings bijvoorbeeld, eigenaar van verschillende scheermessenmerken zoals Wilkinson Sword, legt de schuld voor slechte verkoopcijfers bij de populariteit van stoppels op de kin.
“De zwakte van sommige categorieën Persoonlijke Verzorging is eigenlijk niet eerder vertoond in de Verenigde Staten”, zei algemeen directeur Ward Klein vorige maand. “Daarbij heb ik het echt over scheerapparaten en scheermesjes.”
Geen innovatie
Ook Proctor & Gamble ondervindt de gevolgen van de harige trend. Het bedrijf heeft het budget voor productinnovatie teruggebracht en kwam met opvallend weinig nieuwe producten op de markt.
Grote winnaar is het wegwerpmesje. Mannen hebben kennelijk geen dure scheermessen meer nodig, maar nog wel af en toe een goedkoper alternatief. Bij Energizer Holdings steeg de verkoop van wegwerpmesjes bijvoorbeeld met 5 procent.
Ook andere verzorgingsproducten voor de man, zoals deodorant, zitten in de lift. Nu nog maken scheerproducten veertig procent van de markt uit, maar daar kan spoedig verandering in komen.