Supermarkten en drogisterijen hebben de verkoop van scheerproducten de afgelopen 3,5 jaar met 13 procent zien teruglopen, meldt vaksite Distrifood.

De reden ligt voor de hand: “Meer baarden, minder scheren”, zegt Sjanny van Beekveld van onderzoeksbureau IRI tegen Distrifood. Baarden zijn al jaren in de mode, en dat leidde ook in eerdere jaren al tot tegenvallende verkoopcijfers voor producten van scheerproducten.

Supermarkten en drogisterijen verkochten in de eerste 28 weken van dit jaar voor 84,6 miljoen euro aan scheermesjes, terwijl die omzet in heel 2015 nog 90 miljoen euro bedroeg, aldus Distrifood.

Volgens business insights director Van Beek is de werkelijke omzetdaling waarschijnlijk kleiner. “Ik verwacht dat de échte marktdaling wel iets minder zal zijn. Er verschuift ook omzet van supermarkten en drogisterijen naar onlinekanalen.” Van Beek wijst op partijen als Boldking en Gillette Shave Club die abonnementen op scheerproducten aanbieden en winnen aan populariteit.

Distrifood wijst voor internationale cijfers op het nieuws van vorige week woensdag dat Procter & Gamble omgerekend 7,2 miljard euro afschrijft op het merk Gillette. Procter & Gamble betaalde in 2005 nog 57 miljard dollar voor de wereldwijde marktleider in scheerproducten, maar zag de markt sindsdien veranderen door groeiende concurrentie – en dus ook de populariteit van de baard.