- Veel werknemers denken erover na om te wisselen van baan.
- Zeker door de coronapandemie zijn mensen gaan inzien dat thuiswerken en flexibiliteit belangrijk zijn.
- Ook zien ze niet altijd de zin van hun werk in. Daar kun je als werkgever echter wel iets aan doen.
- Lees ook: Vooral Gen Z en millennials zijn geneigd snel van baan te wisselen als werk niet genoeg bijdraagt aan levensgeluk
Computers hebben mensen verslagen bij het kraken van complexe wiskundige problemen en het opzoeken van geheimzinnige weetjes. Maar er is nog een categorie waarin bots het beter doen: zich niet vervelen.
Iedereen die ooit heeft gewerkt, heeft waarschijnlijk wel eens nagedacht over een andere baan – vooral als werk te weinig uitdagend is.
Uit onderzoek van Microsoft onder meer dan 30.000 werknemers wereldwijd eerder dit jaar bleek dat vier op de tien werknemers van baan wil veranderen in 2022.
De zogenoemde Big Quit dreigt, ondanks het feit dat werkgevers volgens gegevens van adviesbureau McKinsey de afgelopen twee jaar ongekend veel energie hebben gestoken in de geestelijke gezondheid en het welzijn van werknemers.
Mogelijk missen leidinggevenden in veel gevallen een essentieel stukje van de puzzel: het schadelijke effect dat saai werk heeft op hoe tevreden mensen zijn.
Nancy Hauge, chief people experience officer bij het Amerikaanse softwarebedrijf Automation Anywhere, dat op de cloud gebaseerde automatiseringsdiensten ontwikkelt, zegt dat automatisering de sleutel is tot het tegengaan van verveling op de werkplek en het verminderen van de kans op een burn-out bij werknemers.
Insider sprak met Hauge over hoe het bedrijf, dat op de lijst van meest geliefde werkplekken voor 2021 van Newsweek stond, bedrijven helpt banen te creëren om toptalent aan te trekken en te behouden.
Verveling op het werk tegengaan
We weten dat werkgerelateerde verveling werknemers de deur uit kan jagen. Uit een nieuw rapport van de Cengage Group, een wereldwijd bedrijf in onderwijstechnologie, blijkt dat 83 procent van de werknemers die vorig jaar ontslag nam, aangaf dat ze zich in hun ontwikkeling geremd voelden. Het is weinig verrassend voor Hauge.
"De grote ontslaggolf wordt gedreven door werknemers die meer uitdagend werk zoeken," zegt Hauge. Verveling is een motivatiekiller en mensen willen werk doen dat zinvol is.
Volgens een onderzoek van Gartner variëren de redenen die werknemers ertoe aanzetten ontslag te nemen, maar de pandemie heeft ontzettend veel mensen gestimuleerd om vragen te stellen als: Wat maakt me gelukkig en compleet? Wat geeft mij echt voldoening? Waarin heb ik te veel van mezelf weggegeven, en waar heb ik te weinig teruggekregen?
Hauge heeft de existentiële crises van werknemers real time gevolgd. Welzijnsprogramma's kunnen een burn-out als gevolg van saaie werkzaamheden niet tegengaan, zegt Hauge. Het automatiseren van bepaalde werkzaamheden werkt juist wel om een mogelijke burn-out te bestrijden.
In het verleden was de algemene opvatting dat je op kantoor bestand moest zijn tegen verveling. De noodzaak om de kost te verdienen zorgde ervoor dat ontslag nemen voor veel werknemers die hun werk saai vonden, onmogelijk was. Maar dat is niet langer het geval.
"Bij het ontwerpen van de toekomst van werk moeten we ons afvragen wat mensen moeten doen en wat geautomatiseerd moet worden", geeft Hauge aan.
Kans op een burn-out bij werknemers terugdringen
Automation Anywhere helpt werkgevers om werknemers te ontlasten van onbelangrijke taken. Bedrijven als Nike, Verizon en de Zwitserse bank UBS maken gebruik van de automatiseringssoftware van het bedrijf. De software maakt gebruik van zogenaamde slimme bots om bedrijven veel van hun processen te laten automatiseren.
Hauge zei dat automatisering tijd vrijmaakt voor werknemers om "zich te concentreren op meer boeiende taken".
Decennialang werd op automatisering gereageerd met de angst dat robots werk van mensen zou afpakken. Daar is echter geen duidelijk bewijs voor. Volgens het World Economic Forum zal technologie - met inbegrip van bots en kunstmatige intelligentie - zelfs miljoenen banen méér creëren dan dat er verdwijnen.
Wat zal veranderen, is de aard van het werk en de vaardigheden die nodig zijn om banen uit te voeren. De vraag naar fysieke arbeid en basale repetitieve taken neemt al decennialang af, en deze daling zal doorzetten met de toenemende automatisering.
"Als ik bij een bedrijf kom en ze geven me tools zodat ik nooit meer basisanalyses in een spreadsheet hoef te laden - als ik mijn digitale assistent voor dat soort taken kan gebruiken - dan zal ik tevredener en productiever zijn", legt Hauge uit.
De automatisering van vervelende taken stelt werknemers in staat werk te doen dat ze stimulerender vinden, aldus Hauge. Iedereen die wel eens een Uber heeft besteld, een navigatie-app heeft gebruikt of een film heeft gestreamd, is bekend met het gemak van consumenten-AI. Hauge zei dat werkgerelateerde automatisering niet anders is.
"Ik heb een carrière van veertig jaar achter de rug, en de wereld waarin ik nu leef is de spannendste uit mijn carrière," zei ze. "Automatisering zorgt voor de vrijheid om bezig te zijn met dingen die al jaren op mijn 'if only'-lijstje staan."