Autoverzekeringen zijn in maart op jaarbasis gemiddeld 14,6 procent duurder geworden. De stijging is het sterkst bij WA- en WA+-verzekeringen, blijkt uit cijfers van prijsvergelijker Pricewise. Wie zijn verzekering niet actief vergelijkt, loopt risico onnodig veel te betalen — vooral als je al jaren klant bent bij dezelfde verzekeraar.

Hoewel premies maandelijks vaak slechts licht worden aangepast, stapelen die verhogingen zich in de loop van het jaar flink op. In maart 2025 lagen de premies voor WA-verzekeringen 15 procent hoger dan een jaar eerder. Voor WA+ was de stijging 14 procent, en voor allrisk 10 procent.

Premies autoverzekering stapsgewijs verhoogd

In maart van dit jaar stegen de premies opnieuw, al was het verschil ten opzichte van februari beperkt. Gemiddeld ging de premie met 1,8 procent omhoog.

WA-premies stegen gemiddeld met 5 procent, terwijl allrisk met 0,7 procent omhoog ging. De premie voor nieuwe WA+-polissen daalde juist licht, met gemiddeld 1,8 procent.

Verzekeringsexpert zegt Stefan de Gooijer van Pricewise merkt op dat de gemiddelde stijging van 15 procent bij autoverzekeringen in maart op jaarbasis fors hoger is dan het brede inflatiecijfer van het CBS. De consumentenprijsindex liet namelijk een plus van 3,7 procent zien afgelopen maand. “In februari zagen we al een stijging van bijna 21 procent vergeleken met een jaar daarvoor. Over het eerste kwartaal zijn de premies gemiddeld met 12 procent toegenomen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024", aldus De Gooijer.

Loyale klant? Dan betaal je mogelijk te veel voor autoverzekering

Een opvallende conclusie: wie lang klant blijft bij dezelfde verzekeraar, betaalt vaak méér dan iemand die net een nieuwe polis afsluit. Uit recent onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) blijkt dat bijna de helft van de verzekeraars hogere premies rekent aan loyale klanten. In sommige gevallen lopen de winstmarges op tot tientallen procenten meer.

Bij 19 tot 30 procent van de verzekeraars is er bij alle drie de type autoverzekeringen sprake van hogere marges voor trouwe klanten. Omdat deze groep vaak niet overstapt, profiteren verzekeraars van hun inactiviteit.

“Dit geeft klanten nog meer reden om te checken of ze nog wel de best passende premie en polis voor hun autoverzekering hebben,” zegt De Gooijer. “In bijna alle gevallen kun je een polis maandelijks opzeggen en snel en gemakkelijk oversluiten.”

LEES OOK: Premie autoverzekering verschilt in dezelfde straat per huisnummer