Ford verkocht 9,3 procent meer auto’s dan in dezelfde maand in 2012. Bij General Motors gingen de verkopen met 7,2 procent vooruit. Het eveneens Amerikaanse Chrysler boekte een verkoopgroei van ruim 4 procent.
Ford liet bij monde van marketing-directeur Ken Czubay weten ook voor de komende tijd een verkoopgroei te verwachten, ondanks de politieke onenigheid over de Amerikaanse begroting en de automatische bezuinigingen die de Amerikaanse economie waarschijnlijk gaan treffen. ,,Wij denken dat de positieve factoren uiteindelijk zullen overheersen”, aldus Czubay. De gemiddelde leeftijd van de Amerikaanse auto’s is op dit moment de hoogste in de geschiedenis van het autobezit in de VS.
Nissan
Ook buitenlandse producenten wisten hun auto’s beter in de VS te slijten dan in februari 2012, hoewel de groei wel iets achterbleef bij de Amerikanen. Toyota verkocht 4,3 procent meer auto’s en Volkswagen zag de verkopen met bijna 3 procent stijgen.
Een van de autoproducenten die minder auto’s verkocht was Nissan, met een verkoopdaling van 7,2 procent. Ook BMW zag de verkopen iets dalen. Opvallend was de sterke toename van de verkopen van luxere merken. Porsche verkocht ruim 30 procent meer auto’s en Land Rover 20 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl